Tuffa tider väntar mobiltillverkarna

Mobilförsäljningen kommer att sakta ner. 2006 är det sista året för den massiva, globala tillväxten. Det förutspår analytiker på Informa Telecoms & Media.
Det sätter ännu hårdare press på de mindre tillverkarna, som riskerar att bli uppköpta eller att gå under. I det läget tar Sony Ericsson sikte på tredjeplatsen.

Informa Telecoms & Media tror att de kommande åren blir allt tuffare för mobiltillverkarna, enligt den färska rapporten Future Mobile Handsets. I slutet av 2005 skeppades 814,4 miljoner enheter globalt och man tror att volymen växer till 1,25 miljarder under 2011. Men det innebär ändå en kraftigt avstannande tillväxt, från 15,7 procent i år till 3 procent år 2011.

– Mobiltillverkarna har haft en fantastisk tid under senare år, men kommer verkligen att få kämpa för att sälja lika många mobiler och bibehålla samma grad av lönsamhet, säger analytikern Dave McQueen.

Det finns framför allt två förklaringar till den förväntade dämpningen. Tillväxten på den nya marknaderna, som Indien och Kina, kommer inte att fortsätta till de nivåer som gäller i västvärlden. Samtidigt är försäljningen på de mogna och mättade marknaderrna helt beroende av utbyte av äldre modeller.

Sony Ericsson vill upp

Därför blir funktionalitet i mobilerna ännu viktigare framöver. Man tror att 9,6 procent av de enheter som säljs 2011 kommer att kunna ta emot tv-sändningar, 80 procent har musikspelare och 81 procent har inbyggd kamera.

Analyshuset ser också framför sig en fortsatt period med konsolidering bland tillverkarna. Skärpt konkurrens och förkortad livslängd för de olika modellerna ställer krav på nya affärsmodeller, annars riskerar många att försvinna från marknaden.

Sony Ericsson, just nu världens fjärde största mobiltillverkare efter Nokia, Motorola och Samsung, svarar med att ta sikte på tredjeplatsen. Men för att göra det måste Sony Ericsson, som i veckan har lanserat en ny varumärkeskampanj, fördubbla sin marknadsandel.

Miles Flint, Sony Ericssons vd, säger att företaget har resurserna och den drivkraft som krävs för att bli en av de tre största spelarna på mobilmarknaden. Han tackar arven från de både moderbolagen för det: Ericsson för telekomkunnandet och Sony för konsument- och underhållningserfarenheten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.