Det finns framför allt två förklaringar till den förväntade dämpningen. Tillväxten på den nya marknaderna, som Indien och Kina, kommer inte att fortsätta till de nivåer som gäller i västvärlden. Samtidigt är försäljningen på de mogna och mättade marknaderrna helt beroende av utbyte av äldre modeller.
Sony Ericsson vill upp
Därför blir funktionalitet i mobilerna ännu viktigare framöver. Man tror att 9,6 procent av de enheter som säljs 2011 kommer att kunna ta emot tv-sändningar, 80 procent har musikspelare och 81 procent har inbyggd kamera.
Analyshuset ser också framför sig en fortsatt period med konsolidering bland tillverkarna. Skärpt konkurrens och förkortad livslängd för de olika modellerna ställer krav på nya affärsmodeller, annars riskerar många att försvinna från marknaden.
Sony Ericsson, just nu världens fjärde största mobiltillverkare efter Nokia, Motorola och Samsung, svarar med att ta sikte på tredjeplatsen. Men för att göra det måste Sony Ericsson, som i veckan har lanserat en ny varumärkeskampanj, fördubbla sin marknadsandel.
Miles Flint, Sony Ericssons vd, säger att företaget har resurserna och den drivkraft som krävs för att bli en av de tre största spelarna på mobilmarknaden. Han tackar arven från de både moderbolagen för det: Ericsson för telekomkunnandet och Sony för konsument- och underhållningserfarenheten.
publicerad 4 oktober 2006