Turbo-3g lever inte upp till utlovad hastighet

Vissa bredbandshastigheter är felmärkta. Turbo-3g ger sällan mer än hälften av den utlovade hastigheten. Det konstaterar .SE efter en undersökning bland Bredbandskollens besökare.

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) lanserade i oktober 2007 Bredbandskollen, ett konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling direkt i webbläsaren. Sedan tjänsten lanserades har antalet mätningar passerat fem miljoner. Dessutom har fem stora operatörer nu valt att ersätta ”upp till”-hastigheterna till förmån för en modell med hastighetsintervaller.

Vissa är felmärkta

Det finns ett utbrett missnöje gällande operatörernas marknadsföring även om tjänsterna i de allra flesta fall fungerar bra. Det visar en enkätundersökning som användare besvarat på Bredbandskollens webbplats. Av de 9 000 användare som har svarat, är de allra flesta nöjda med sin operatör, men däremot litar inte lika många på sin bredbandleverantörs hastighetsangivelse.

– Vår statistik visar tydliga tecken på att vissa hastigheter är felmärkta. Det gäller 3,6 Mbit/s och 7,2 Mbit/s mobilt bredband, där i stort sett ingen användare får mer än hälften av den utlovade maxhastigheten. Även 24 Mbit/s adsl är felmärkt, enligt mätningarna med Bredbandskollen. Slutsatsen är att tjänsterna marknadsförs på fel sätt, säger Rickard Dahlstrand, projektledare för Bredbandskollen på .SE.

Bort med ”upp till”

.SE har tillsammans med operatörerna och Konsumenternas tele- och Internetbyrå (KTIB) diskuterat problemen med ”upp till-hastigheter” och tidigare i vår tog fem av de stora operatörerna initiativ till ett fempunktsprogram för att förbättra informationen om hastigheter på bredband, som bland annat säger att bredbandshastigheter ska anges i intervall istället för ”upp till” -nivåer där operatören för första gången garanterar en lägstanivå.

– Vi har lyckats med att ge svenska bredbandskonsumenter ett lättanvänt och lättillgängligt verktyg som indikerar om man har den bredbandshastighet man betalar för. Jag tycker att det är ett bra initiativ till produktmärkning som operatörerna nu har tagit och jag är glad att Bredbandskollen har kunnat bidra till att en sådan lösning kom fram, säger Danny Aerts, vd på .SE.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.