Hon utvecklade ai-tjänst – lyfts fram som årets innovatör

ai När Pulsen-koncernen skulle lyfta fram årets innovatör bland sina tusentals anställda föll valet på Lisa Westlund, produktutvecklingschef på Indicate me.

Hon utvecklade ai-tjänst – lyfts fram som årets innovatör

Pulsen-koncernen samlar 14 företag med tillsammans tusentals anställda. När man nyligen skulle utse årets innovatör gick fyra personer till final och vinnaren blev Lisa Westlund, som är head of product development på Indicate me. Hon har lett arbetet med att ta fram ai-tjänsten AI Buddy, som används inom kundservice.

Juryn motiverar utnämningen så här: ”Lisa har genom sitt visionära ledarskap och sitt driv lett utvecklingen av en banbrytande ai-tjänst som förändrat spelreglerna för Indicate me – och hela branschen. Denna ai-lösning står idag för över 80 procent av vår pipeline och har på kort tid blivit vår mest framgångsrika produkt, till och med överträffande äldre tjänster som funnits i över sju år.”

Telekom idag ställde några frågor till Lisa Westlund i samband med utmärkelsen.

Vad arbetar du med i din roll som Head of product development på Indicate me?

– Jag ansvarar för att planera och driva vår långsiktiga produktstrategi. Det innebär att jag arbetar med vår roadmap, där jag prioriterar nya funktioner och projekt utifrån affärsbehov och kundnytta. Mitt team utvecklar skisser och wireframes för att stödja planeringsarbetet och skapa en tydlig väg framåt. Jag samarbetar nära vår vd, våra Customer Success Managers och säljteam för att identifiera kundernas pain points och behov, vilket ger oss möjlighet att kontinuerligt förbättra våra lösningar.

– En central del av min roll är också att hålla mig uppdaterad om den senaste utvecklingen inom ai och säkerställa att vi arbetar med de senaste och mest avancerade modellerna och teknologierna för att leverera maximalt värde till våra kunder.

– Jag brukar säga att jag står på två ben i min roll: Produktutveckling: Här ingår allt från funktionalitet och användarupplevelse till prioriteringar och roadmap. Tech: Jag är involverad i den övergripande systemarkitekturen och tekniska strategier samt deltar i större tekniska projekt. Just nu ligger mycket fokus på att utveckla vår ai-tjänst som kan sammanfatta stora mängder kundinteraktioner från olika kanaler och ge textbaserade rekommendationer. Målet är att göra värdefulla insikter lättillgängliga för hela organisationen, utan att användarna behöver vara experter på dataanalys. Fokus ligger också på att fortsätta utveckla vår ai-tjänst för att automatiskt coacha medarbetare och kvalitetssäkra kundinterakationer.

Vilka är dina bästa tips till de som vill lyckas med innovationsarbete?:

– Fokusera på möjligheter istället för hinder. Det viktigaste är att ha en positiv inställning – allt är möjligt! Lita på både din egen och andras förmåga att hitta lösningar.

– Skapa utrymme för innovation: Ge innovationen den tid och det fokus den behöver. Idéarbete är centralt, och det är viktigt att värdera det högt.

– Säkerställ syfte och värde: Det ni jobbar med måste ha ett tydligt syfte och skapa värde. Arbeta med att lösa konkreta problem och involvera kunder och kollegor från olika delar av organisationen i processen.

– Våga testa och lär av misstagen: Testa era idéer snabbt och lär er av det som inte fungerar. ”Fail fast”, det vill säga identifiera och lös de största hindren tidigt i processen, på så sätt märker ni snabbt om en idé håller.

– Var flexibel i planeringen: Innovation kräver flexibilitet. Tekniken förändras ständigt, och det är svårt att förutse vad som händer om fem år. Planera därför med utrymme för anpassning längs vägen.

Vilka personliga egenskaper är viktigast för att man ska lyckas driva innovation?

– Nyfikenhet och vetgirighet. Att vara nyfiken och ha en vilja att lära sig nya saker är viktigt. Innovation kräver att man ständigt söker efter nya möjligheter.

– Mod och positiv inställning. Mod att ta sig an utmaningar och en positiv tro på att allt går att lösa. En sådan inställning gör det möjligt att övervinna hinder och hitta lösningar!

– Lyhördhet och öppenhet. Förmågan att lyssna, fånga upp behov – Och vara mottaglig för det!

Vad ska man tänka på när man börjar använda sig av en ai-tjänst i dagsläget?

– Se till att nyttja ai till fullo! Ai är väldigt bra på sådant som kan vara svårt eller tidskrävande för oss människor, som att sammanfatta stora mängder information. Genom att använda ai rätt kan du både öka kvaliteten och effektiviteten i det du gör. Titta på vilka saker du gör idag som skulle kunna automatiseras. Till exempel behöver vi inte längre fråga kunder om ett ärende blev löst eller om bemötandet var bra – det kan ai analysera ändå. Kundundersökningar kan istället användas på ett mer kvalitativt sätt, med öppna frågor som ger bättre insikter. Slutligen, tänk på hur datan processas och lagras, och om modellerna tränas. Det är viktigt att ha koll på säkerheten.

Använder du själv ai-teknik för att kunna jobba mer innovationsdrivet?

– Ja, jag använder ai i vardagen, särskilt när jag behöver sätta mig in i ny teknik. Det hjälper mig att snabbt förstå komplexa ämnen och frigör tid som jag istället kan lägga på idéarbete och innovation. Samtidigt är det viktigt att förstå att ai inte löser frågan om vad vi ska bygga – det är fortfarande vår uppgift. Ai är ett verktyg som underlättar vardagen, vilket i sin tur gör det lättare att driva innovation framåt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.