Varberg lyfter Skypeluren

I Praktiken En helt enkel resa var det kanske inte, men nu är Varberg den första kommunen i Sverige som ersatt sin telefonväxel med en lösning baserad på uc-plattformen Skype för företag.

Varberg lyfter Skypeluren

Brottas med faxarna

Sveriges kommuner har dessutom en specialare att brottas med som inte gäller privata verksamheter. De måste nämligen, enligt lag, vara nåbara via fax.

– Telefax är en analog teknik och det går riktigt dåligt att köra det i en digital Skypelösning. Då får man fundera på hur man ska göra för att det ska fungera, säger Anders Boustedt.

Lösningen nu får bli att jobba med ata-boxar som konverterar signalerna till faxarna. Än så länge finns det några i bruk.

– Det är framför allt socialförvaltningen som behöver skicka känslig information om ärenden den vägen, säger Anders Boustedt.

Helst ser han dock att man skulle kunna lösa det på andra sätt, till exempel med krypterad e-post. De få faxar som måste vara kvar bör vara enskilda analoga abonnemang.

Lättare att nå fram

Varbergs kommun har gjort en medveten satsning på att höja tillgängligheten. Tidigare kunde det vara svårt att nå fram till olika verksamheter inom kommunen för de boende i Varberg. Nu arbetar man med närvarostatus och röstbrevlåda.

– Sen finns det förstås de som hårdnackat vill ha det som förr med hänvisningar, men en av anledningarna till att vi jobbar med närvaro bottnar i resultatet från undersökningen Kommunens kvalitet i korthet där vi fick svagt betyg när det gäller tillgänglighet, säger Anders Boustedt.

Informationsmaterial till de anställda i kommunen har varit en viktig del i arbetet med den nya telefoniplattformen.
Informationsmaterial till de anställda i kommunen har varit en viktig del i arbetet med den nya telefoniplattformen.

Tidigare, om någon satt i ett möte exempelvis och ställde in det som status, så fick den uppringande hänvisningsmeddelande den tiden. Efter det kom ett nytt meddelande om att man var på lunch, sen kanske nytt meddelande under ytterligare ett möte. Och efter det var dagen slut.

– Det är bara olika sätt be folk fara åt skogen när de ringer in. Nu kommer man istället alltid fram, antingen till människan eller till brevlådan, säger Anders Boustedt.

En avdelning var svår att nå även under den avsatta telefontiden berättar Anders Boustedt.

– Då satt handläggarna och ringde ut istället.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.