nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Svensk teknik utmanar Paypal

Genom att använda sig av lokala mellanhänder ska svenska Spidexa göra e-handeln säkrare, både för köpare och säljare. Om fem år ska man täcka hela EU.

  • Artikel annons 1

Det svenska It-företaget Spidexa lanserar en ny transaktionslösning för säker e-handel. Till skillnad från exempelvis Paypals system gynnas båda parter av lösningen tack vare lokala ombud som agerar mellanhand.

– Med depositionstjänster kan säljaren aldrig kontrollera vad en köpare gör med den mottagna varan. Det är den här typen av problematik som vi vill få bukt med genom vår transaktionslösning, säger Henrik Sevegran, vd på Spinexa.

Mot slutet av 2009 räknar företaget med att ha täckt Sverige med Spidexa-ombud i ett fyrtiotal städer och tänker därefter expandera över hela EU. Inom en femårsperiod beräknar man ha anslutit minst 1000 ombud över hela EU. I dag har Spidexa tio ombud i tio städer inklusive Stockholm, Malmö och Göteborg. Företaget har även ansökt om patent i USA och svar väntas under sommaren.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.