Svensk teknik utmanar Paypal

Genom att använda sig av lokala mellanhänder ska svenska Spidexa göra e-handeln säkrare, både för köpare och säljare. Om fem år ska man täcka hela EU.

Det svenska It-företaget Spidexa lanserar en ny transaktionslösning för säker e-handel. Till skillnad från exempelvis Paypals system gynnas båda parter av lösningen tack vare lokala ombud som agerar mellanhand.

– Med depositionstjänster kan säljaren aldrig kontrollera vad en köpare gör med den mottagna varan. Det är den här typen av problematik som vi vill få bukt med genom vår transaktionslösning, säger Henrik Sevegran, vd på Spinexa.

Mot slutet av 2009 räknar företaget med att ha täckt Sverige med Spidexa-ombud i ett fyrtiotal städer och tänker därefter expandera över hela EU. Inom en femårsperiod beräknar man ha anslutit minst 1000 ombud över hela EU. I dag har Spidexa tio ombud i tio städer inklusive Stockholm, Malmö och Göteborg. Företaget har även ansökt om patent i USA och svar väntas under sommaren.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.