Telekom idag ska i år bevaka Enterprise Connect, som tidigare gick under namnet Voicecon, på plats i Orlando i Florida. Konferensen drar igång på måndag och se till att hålla ett särskilt öga på vår rapportering på webben under nästa vecka. Vi vet redan att det kommer presenteras en del nyheter om produkter och tjänster och det är upplagt för intressanta debatter.
En av talarna, analytikern Robin Gareiss på Nemertes, har redan kastat in en riktig brandfackla. De visar i en färsk studie att kunder som satsar på Microsoft Lync som telefoniplattform drabbas av riktigt höga driftskostnader jämfört med de som väljer en konkurrerande plattform.
– Även om Microsofts nivå på den initiala investeringen för telefoni är attraktiv, så är de löpande driftskostnaderna inte alls det. Särskilt för de kunder som försöker integrera med existerande ip-telefonisystem, säger Robin Gareiss.
Skyhöga driftskostnader
Kapitalkostnaden för Lync under första året ligger på 480 dollar per ändpunkt, en bit under medianen på 540 dollar. Men driftskostnaderna skenar till 1 912 dollar, jämfört med medianen på 704 dollar.
Orsakerna till att det ser ut så här kommer vi att återkomma till i en uppföljande artikel. Robin Gareiss ska utveckla Nemertes undersökningsresultat i sessionen ”Building the uc business case” på Enterprise Connect. Liknande frågor kommer att hamna i fokus i det särskilda RFP-spårets tre sessioner.
De mer tekniska frågorna kring att administrera unified communications kommer att leda fram till en av avslutningspunkterna ”Uc management – does it really exist?”.
Ett annat tungt tema i år är webrtc, en ny teknik för realtidskommunikation direkt i webbläsare. Det är en teknik som inte minst kommer att dyka upp bland de många aktörer med webblösningar för video- och samarbetstjänster som finns på plats på mässgolvet.