KTH-studenten Vamis Xhagjika, vars område är distribuerade system, är en av årets vinnare när Plantronics belönar innovatörer. Det han gjort är att ha tagit fram en app för Android kallad Deep Contact, som flyttar över beräkningskraft till enskilda agenters mobiltelefoner. Allting hålls sedan samman med en molntjänst. Slutresultatet blir likt ett användande av tunna klienter.
Målet är att göra det enklare att skala upp och ned. Vamis Xhagjika har själv varit verksam inom kontaktcenter tidigare, och bygger sin idé på erfarenheter.
– Jag har märkt av det här tidigare. Jag tror att det finns en stor marknad för den här typen av lösningar, säger han.
Inriktningen är främst företag som har färre än 100 agenter anställda.
Belönas med 25 000 dollar
Förutom äran som andraplatsen betyder belönas han nu med 25 000 dollar, ungefär 215 000 kronor, av Plantronics. Pengar som bland annat ska användas för att paketera om lösningen så att den blir en ren produkt, men också för att kunna starta en kommersiell verksamhet.
– Det här betyder mycket, bland annat att jag nu kan slutföra en produkt, säger Vamis Xhagjika.
Huvudrörelser
I lösningen, som anpassats för användning med Plantronics headset Voyager Legend, ingår också ett antal funktioner som bygger på huvudrörelser och andra tecken för att utföra vissa uppgifter. Deep contact ska också kunna samla in data för att användas vid olika jämförelser av hur det går för enskilda agenter.