Förutom de tidigare tillgängliga kanalerna i Solidus Ecare, som exempelvis telefoni, chatt, e-post och sms, får företag som använder Aastras kontaktcenterplattform nu möjlighet att hantera kundkontakter via sociala medier. Version 8.1 av systemet som släpptes i dagarna erbjuder stöd för de största sociala nätverken, det vill säga Facebook, Twitter och Linkedin.
Ny motor för integration
Integrationen sker med hjälp av ett nytt gränssnitt som Aastra döpt till Open Media Connect. Förutom att det uppges ge en smidig koppling sitt sociala medier används det också för att knyta samman Solidus Ecare med andra viktiga affärssystem för allt från kundvård till bemanningsplanering och ärendehantering.
Blustar och virtualisering
Förutom Open Media Connect bjuder Solidus Ecare 8.1 också på en del andra intressanta nyheter. På den tekniska sidan är den viktigaste förändringen att plattformen nu är klar för virtualisering även utanför kombinationsprodukten A700, vilket bland annat gör det lättare att skapa redundans och därigenom högre tillgänglighet till systemet.
Agenterna får nu också chansen att använda Aastras uc-klient Blustar vilket ska underlätta inte minst för de i organisationen som inte bara hanterar kundtjänstärenden. Samma grupp användare kan också dra nytta av en ny funktion för personlig samtalsrouting. Med en egen personlig kö kan samtal direkt till den egna anknytningen eller från speciella nummer prioriteras framför den gemensamma kanalen.
Aastra uppger också att de förbättrat funktionerna för utgående telefonförsäljning.