Under 2024/2025 planerar enligt rapporten 43 procent av svenska företag att investera i generativa ai-assistenter, och 27 procent har redan börjat implementera ai-drivna produktivitetsverktyg.
Ny rapport: Så gör du arbetsplatsen ai-driven
AI I en ny rapport från affärssystemsjätten Unit4 och IDC pekar man ut vägen till att bli en ai-driven arbetsplats.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Dessutom tror 52 procent att ai främst kommer spara tid, vilket frigör resurser för mer värdeskapande uppgifter. En utmaning framgår i kompetensbristen inom både tekniska (40 procent) och ”human skills” (48 procent).
Prognosen som presenteras i rapporten är att 80 procent av cio:erna före 2028 kommer att ha genomfört organisatoriska förändringar för att effektivt nyttja ai, automatisering, och analys för att skapa agila och insiktsdrivna verksamheter. Trots detta utgör ai-investeringar fortfarande en liten del av de totala digitala utgifterna i Europa.
Enligt studien kommer övergången till en ai-driven verksamhet ske i tre etapper:
Etapp 1: Ai-assistenter – Förbättra produktiviteten genom automatisering
I det första steget introduceras ai-verktyg som hjälper till att automatisera arbetsuppgifter och höja produktiviteten. Anställda behöver därmed utveckla kompetenser för att kunna skriva effektiva prompter och använda data i sina dagliga arbetsuppgifter.
Etapp 2: Ai-rådgivare – Skapa värde med avancerade insikter
I det andra steget används ai för att sammanfatta och analysera information, vilket ger anställda sofistikerade insikter som stöd för beslutsfattandet. Medarbetarna måste därför lära sig att hantera flera datakällor och kritiskt utvärdera ai-genererade analyser för att dra rätt slutsatser.
Etapp 3: Ai-agenter – Driva innovation och skapa konkurrensfördelar
I det sista steget blir ai en integrerad del av verksamheten och agerar självständigt för att stötta innovation och skapa nya konkurrensfördelar. Medarbetare måste nu kunna orkestrera ai-lösningar och utnyttja insikterna för att driva utveckling och förändring.
Bygga in ai i verksamhetens DNA
Studien understryker betydelsen av att företag utvecklar ett starkt ”AI-DNA” för att säkerställa en etisk och effektiv användning av teknologin. Undersökningen visar att 43 procent av de anställda i Europa, Mellanöstern och Nordamerika inte litar på att deras arbetsgivare hanterar data ansvarsfullt, och 28 procent oroar sig för att ai kan leda till uppsägningar.
– Ai kommer att spela en allt viktigare roll i organisationerna, och den ai-drivna arbetsplatsen kommer att se annorlunda ut, så vi bör förbereda långsiktiga strategier nu, säger Claus Jepsen, produkt- och teknikchef på Unit4 och fortsätter:
– För att lyckas med ai-strategier måste organisationer vara tydliga med vilka problem de vill lösa och vara medvetna om att ai inte kan ersätta alla aspekter av mänskliga interaktioner eller unika affärssituationer. På Unit4 har vi skapat ett ai-DNA som maximerar medarbetarnas potential genom pragmatisk AI-användning och människocentrerad design.