Svenska ai-bolaget släpper automatiska mötesprotokoll

AI Det svenska mjukvarubolaget Sonetel har under året utvecklat en generativ ai-plattform med små och medelstora bolag i åtanke. Vi har pratat med vd:n Henrik Thóme om deras nya tjänst, automatiserade mötesprotokoll, som klarar av att transkribera upp till tio timmars möten.

Svenska ai-bolaget släpper automatiska mötesprotokoll

Det svenska SaaS-bolaget Sonetel har betalande kunder i lite drygt 170 länder. Kundsegmentet består framför allt av mindre bolag, med färre än 10 anställda.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

 – Vi har en del stora bolag som kunder också. Men tanken från början har varit att hjälpa små företag och entreprenörer att bli mer professionella i sin kundkommunikation, säger bolagets vd Henrik Thomé.

 Sonetel hade den målgruppen i fokus när bolaget 2017, började arbeta med artificiell intelligens.

 – Vi ville hjälpa bolag som lite hårdraget inte har några pengar, någon data eller någon teknisk kompetens att komma igång med ai.

 De första ai-lösningarna bolaget tog fram handlade mycket om att leverera automatiserade smarta svar på inkommande kundfrågor. Efter ChatGPT:s lansering för ganska exakt ett år och den efterföljande ai-boomen beslöt sig bolaget för att ta nästa steg och tog fram en generativ ai-plattform.

 – Vi utvecklar inte egna ai-algoritmer utan skannar marknaden efter lösningar från andra leverantörer som vi sedan tillämpar för våra kunder och deras problem.

– Med generativ ai har vi fått fantastiska nya resurser. Vårt fokus har varit på att hitta sätt som den resursen kan användas i automatiserat flöde.

 Plattformen har på ett år fått mängder av ny funktionalitet baserad på generativ ai.

–Det första vi gör med en ny kund är att skrapa deras hemsida på innehåll som sedan matas in i vår plattform. Ai-plattformen får då koll på företagets produkter och tjänster, vilka marknader de har och vilka som är deras viktigaste målgrupper. För att övriga tjänster ska bli bra måste plattformen så klart ha en god bakgrundsbild av företaget.

 Ai-verktygen kan sedan exempelvis generera artiklar och bloggposter till hemsidan.

 – De är väldigt seo-anpassade och ett smart sätt för att driva trafik. Artiklarna som skrivs handlar om relevanta ämnen för företagens målgrupper och väver i botten in information om företagets produkter och tjänster utan att vara allt för ”säljiga”.

 Plattformen innehåller också en lösning för att sammanfatta röstmeddelanden.

 – Att hantera långa röstsvar är ganska jobbigt för rätt många. Vår lösning gör en automatisk språkdetektering på meddelandet, tar fram en kort sammanfattning och gör en punktlista utifrån vad som sagts.

 – Det levereras sedan till användarens mejl, tillsammans med en fullständig transkribering och sentimentsanalys där det framgår om den som ringde var arg eller glad. Att de hamnar i mejlen gör också att alla röstsvar blir sökbara vilket också är en stor styrka.

 Nu tar Sonetel nästa steg och lansera ai-generade mötesprotokoll i plattformen.

 – Bolag investerar bevisligen väldigt mycket pengar i möten, eftersom de dedikerar så mycket arbetstid till det. Den investeringen tar man sedan inte till vara på. Med generativ ai har man chansen att räkna hem de investeringarna. Dokumentering och administration har blivit väldigt mycket billigare.

 Hur skiljer sig er lösning från det som redan finns på marknaden?

– Den funktionalitet som i finns i de stora plattformarna är i mångt och mycket transkribering. Dessutom finns det ju allt som oftast inte stöd för svenska, eller andra mindre språk.

–Vi levererar inte bara en transkribrering med tidskod. Vi levererar ett protokoll där det framgår vem som har var sagt något, vilka beslut som fattats på mötet, och vem som ansvar för vad. Dessutom gör vi det på svenska, och alla andra språk också.

 Henrik Thomé beskriver lösningen som helt plattformsoberoende.

 – Vår lösning är helt agnostisk och fungerar med alla plattformar. Vi planerar också att lägga till integrationer till de stora populära lösningarna från Microsoft, Zoom och Google. Men det är mest för att användarna ska slippa besväret att hålla på och ladda ner filer.

 Hur långa möten kan lösningen sammanfatta?

 – Den klarar tio timmar och det är ganska unikt. Vid en så lång inspelning blir det flera olika filer med delsummeringar, som sedan processas och sammanställs i en gemensam sammanställning i ett protokoll.

–Vi har egentligen ingen övre tidgräns däremot har vi på transkriberingssidan att filen störst får vara 2 GB, men är det bara en ljudfil klarar den nog flera dygn.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.