Verksamhetsfrämjande lösning
Avtalet, som träder i kraft 1 juli 2010, löper över sex år och är värt cirka 500 miljoner kronor. Den största delen är paketet av kommunikationstjänster: fast och mobil telefoni tillsammans med datakommunikation. Det är affärer som Telia snuvar Telenor på.
Telefonifunktionerna ska KF hämta från Telias Centrex, som en ren tjänst. Torbjörn Chami, chef för MNC-segmentet inom Teliasonera Business Services, kan däremot inte svara på vilken generation av centrex det handlar om.
– KF kommer att följa med oss i en teknikresa, som går mot fullfjädrad ip och mobilitet.
”Kvitto att vi tänker rätt”
Torbjörn Chami sätter stort värde på affären med KF. Inte bara för de summor som det handlar om under avtalsperioden, utan även för inriktningen på samarbetet mellan parterna.
– Vår roll som leverantör förändras, från renodlad telefoni och datakom till kommunikationstjänster som integreras med applikationer i olika delar av verksamheten. Att KF väljer att samarbeta med oss är ett kvitto på att vi tänker rätt. Vi är en partner som är med och utvecklar kundens affärer, säger Torbjörn Chami.
Lars Nyberg, vd och koncernchef på Teliasonera, är inne på samma spår i sin kommentar till avtalet:
– KF, där Coop ingår, är en av Sveriges ledande detaljhandelskoncerner som nu positionerar sig i teknikens framkant. Genom vårt strategiska samarbete får KF en framtidssäker kommunikationslösning som möjliggör helt nya sätt att bedriva verksamhet och möta dagens och morgondagens kunder.
publicerad 16 april 2010
av
Stefan Eriksson och Lena Holmberg