Trots investeringarna – Sverige fortfarande på efterkälken

Svenska företag satsar stort på digitalisering, men i jämförelse med övriga Europa ligger vi efter. Det framgår i en ny rapport från Insight.

Trots investeringarna – Sverige fortfarande på efterkälken

Under de senaste 24 månaderna har svenska företag investerat 273 miljoner kronor. Något som kan tyckas rätt mycket – men som ligger en bra bit under det europeiska genomsnittet på 390. Och det kommer inte bli bättre framöver. Det framgår i 2019 års European Insight Intelligent Technology Index.

Indexet bygger på svar från it-beslutsfattare på 1 000 europeiska företag. Och trots att svenska företag planerar att öka investeringarna till cirka 431 miljoner under den kommande tvåårsperioden – så fortsätter Sverige att ligga under europagenomsnittet.

Detta samtidigt som 65 procent av de tillfrågade svenska it-beslutsfattare anser att det är ”mycket viktigt” eller ”extremt viktigt” att utveckla verksamhetens it-tjänster så att de likar vanliga konsumettjänster. Vidare framstår det 77 procent att de egna tjänsterna har en direkt inverkan på hur de kan attrahera och behålla talanger.

Andra intressanta inslag i rapporten är att trots stora investeringar i molnet, 230 miljoner, ligger man långt efter Europa – dessutom framgår det att 28 procent av alla investeringar mynnat ut i tjänster som inte används.
– Molnet fortsätter vara en viktig faktor för agila och digitala verksamheter, säger Susanna Reppling, nordisk vd på Insight. Men det gäller att tillämpa molnet på rätt sätt.

Rapporten visar även att trycket på IT-avdelningarna inte bara kommer från att leverera digitala projekt utan kraven på att hålla kostnader och säkerhet under kontroll finns kvar. Liksom förra året är säkerhet det som oroar IT-beslutsfattare allra mest.

– It är strategiskt viktig för verksamheten och CIO:n är idag en förändringsagent för digital transformation. Samtidigt är det viktigt att inse att it på egen hand inte kan leverera digital innovation. Utan verksamhetens stöd och engagemang blir det svårt för företag att förverkliga sina digitala ambitioner, säger Susanna Reppling.

Här går det att läsa hela rapporten

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.