Totalt handlar det om omkring 4 000 fastnätskunder och 700 mobilkunder som i och med affären mellan Alltele och Ringia kommer att få byta operatör. Årsomsättningen uppgår enligt köparen till 22 miljoner kronor.
– Kunderna är fördelade ungefär 50/50 mellan företag och privatpersoner. Vi håller som bäst på att gå igenom kundstocken. Det här förvärvet passar bra in i vår befintliga kundstock och innebär att Alltele säkrar intäkter och motverkar churn, säger Paul Moonga vd för Alltele.
Det senare innebär att Alltele vill täcka upp för egna kunder som lämnat operatören. Affären innebär inget övertagande av personal och de räknar också med att kunna hantera tillskottet av kunder utan att utöka den egna organisationen.
Paul Moonga räknar också med att affären ger möjlighet till nyförsäljning till Ringia-kunderna.
– Eftersom vi kan erbjuda kunderna en större och mer varierad tjänsteportfölj räknar vi med ökad försäljning för Alltele och utökad service för våra nya kunder, säger han.