Kundnöjdheten hos tåg- och bussresenärer ökar – trots problemfyllt år

kontaktcenter Trots inställda tåg och förseningar i tågtrafiken ökar kundnöjdheten för persontransportsektorn. Det visar Svenskt Kvalitetsindex senaste mätning. Två aktörer sticker dock ut, och får ovanligt låga betyg.

Kundnöjdheten hos tåg- och bussresenärer ökar – trots problemfyllt år
Foto: MTR

För nittonde året i rad har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn, där tåg, bussar och flyg ingår. Fjolårets trafik var hårt drabbad av strejker och tekniska problem, men trots detta ökar kundnöjdheten i branschen med två enheter till 68,3.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Högst upp bland de aktörer som deltar i studien kommer MTRX och därefter kommer Vy bus4you.

Men det är ändå två aktörer som sticker ut och landar på under 60 i nöjdhet, vilket är gränsen för ett missnöje bland kunder. Det är SJ och Mälartåg som hamnar så pass lågt.

Produktkvalitet och prisvärdhet är i fokus för sektorns kunder, förklarar SKI i rapporten.

– Med produktkvalitet här menar vi täckning och avgångar samt punktlighet och komfort. Alla har en godkänd servicenivå men att ta en person från punkt A till punkt B på ett pålitligt sätt är viktigare än bra service, säger Johan Parmler, vd för SKI.

Fortsatta utmaningar för branschen

Trots en generell förbättring i kundnöjdhet har branschen alltså fortsatta utmaningar. Tre av tio resenärer anger att de drabbats av förseningar under det senaste året.

– Vår data visar att effektiv hantering av förseningar är kritiskt för att bibehålla kundernas tillit och lojalitet. Tyvärr är det en punkt där branschen fortfarande behöver förbättra sig rejält. Tittar vi på nöjdheten i år så ser vi starka samband mellan nöjdhet och hantering av strul och förseningar, kommenterar Calle Walmstedt, projektledare på SKI.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.