Smartklockor säljer

Bluetooth Intresset för smartklockor och liknande kroppsnära teknik ökar. Enligt nya siffor kommer den globala försäljningen stiga med 17 procent i år jämfört med förra året.

Det är analysföretaget Gartner som tagit fram siffror som visar att uppkopplad bärbar teknik säljer som aldrig förr och att vi som trodde att smartklockor var en tillfällig trend hade fel.

Enligt Gartners siffror kommer strax över 310 miljoner enheter med ”wearables” att säljas över hela världen i år, vilket är en ökning med närmare 17 procent jämfört med 2016.

I år beräknas 41,5 miljoner smartklockor att säljas till kunder globalt, vilket är en ökning med närmare sju miljoner enheter jämfört med förra året.

Om intresset ökar i samma takt spår Gartner att 81 miljoner smartklockor kommer att skeppas år 2021. Om den analysen stämmer kommer värdet av försäljningen att uppgå till cirka 17 miljarder dollar.

Barn viktig målgrupp.

Bland märkena är Apple obestridlig ledare och därefter följer Asus, Huawei, LG, med flera som kämpar om marknadsandelar. Två undergrupper inom smartklockor som enligt Gartner kommer bli stora de kommande åren är dels smartklockor som ser ut som ”vanliga” märkesarmbandsur och dels smartklockor som riktas till barn. Framför allt den senare kategorin beräknas utgöra 30 procent av alla smartklockförsäljning till år 2021.

Utöver smartklockor är förstås bluetooth hörlurar den riktigt stora produktenheten inom wearables. I år beräknas 150 miljoner enheter att säljas globalt, vilket är en ökning med över 20 miljoner jämfört med förra året.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.