Uno Telefoni har tidigare haft strategin att i första hand nå sme-segmentet. Men nu växlar bolaget upp och ska även försöka locka företag med upp till 500 anställda till sig. Målet ska man nå genom att göra fler specialanpassad växelkonfigurationer och genom att ge möjlighet till integration av tredjepartsapplikationer.
Tufft segment
– Konkurrensen bland molnväxlar har ökat och kunderna får det svårare att se skillnad på leverantörerna. Så gott som alla våra konkurrenter har valt att boxa ner sina tjänster i standardiserade paketeringar, medan vi väljer att öppna upp för fler funktioner och större valmöjligheter, säger Andreas Johnsson, vd på Uno Telefoni.
Ti: Det är tuff konkurrens i segment, hur ska ni särskilja er?
– Vi ska göra som vi har gjort sedan start, särskilja oss genom service och personlig kundupplevelse. Vi har sålt vår växeltjänst i snart åtta år och vet att vi har erfarenheten och kompetensen att ta oss an detta segment nu.
Ny teknikchef
Att klara övergången till de större kunderna ser företaget inte som något svårt. De anser sig ha kompetensen i huset för att klara av kundernas krav på integration och speciallösningar.
– Vi har redan idag över 20 kunder i detta segment sedan flera år, så vi har haft möjlighet att lära samt att utveckla oss som organisation. Ut över dessa de stora kunderna med upp till 1 000 användare, så har nästan 20 procent av vår kundstock integrerat någon tredjeplats funktion, säger Andreas Johnsson och påpekar att bolaget också nyligen rekryterat en teknikchef som har lång erfarenhet av it-branschen och komplexa lösningar.
Den nya teknikchefen är Tony Parmstig som senaste tiden arbetet som konsult med utveckling- och integration av Microsoft- och IBM-plattformen.