89 procent mer oroliga för bedrägerier: ”Telekom har goda möjligheter att gå i bräschen för bättre säkerhet”

Säkerhet I en ny undersökning som SAS Institute gjort framgår det att 89 procent av de tillfrågade är mer oroliga för bedrägerier än vad de varit tidigare.

89 procent mer oroliga för bedrägerier: ”Telekom har goda möjligheter att gå i bräschen för bättre säkerhet”

13 500 konsumenter från 16 olika länder, däribland Sverige har deltagit i undersökningen Faces of Fraud. Det framkommer en hel del skrämmande uppgifter i rapporten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Bland annat uppger 75 procent av de tillfrågade att har råkat ut för bedrägerier minst en gång under de senaste tolv månaderna och nästan hälften, 46 procent, har drabbats minst två gånger.

49 procent säger sig ha oftare ha råkat ut för bedrägerier och bedrägeriförsök oftare under de senaste tolv månaderna än tidigare.

Det finns många olika typer av bedrägerier. Det vanligaste är att förövaren försöker komma över bankinformation och personliga data, med mobiltelefoner och mejl som de vanligaste initiala kontaktmedlen i bedrägeriförsöken.

Telekombranschen är särskilt drabbad, eftersom det ofta är genom de produkter och tjänster som den erbjuder som kriminella utnyttjar för bedrägerier.

– De ekonomiska konsekvenserna av bedrägerier är uppenbara, men företag löper även risken att förlora förtroendet hos konsumenterna och försämra sitt rykte om konsumenterna bara misstänker att leverantören har ett svagare skydd mot bedrägerier än vad en annan leverantör upplevs ha, säger Stephanie Ora, globalt ansvarig för analys av finansiell brottslighet på SAS Institute. 

Mari Nilsson Björkman, ansvarig för lösningar till telekomsektorn på SAS Institute menar att telekomsektorn har mycket att vinna på att se över sin säkerhet.

– Telekomsektorns särställning gör att den har goda möjligheter att gå i bräschen för bättre säkerhet, inte minst skydd mot bedragare och bedrägerier i både sin verksamhet och för sina kunder. God säkerhet blir en konkurrensfördel i kampen om kunderna. 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.