Alla företag behöver jobba med zero-line support

Alla företag behöver jobba med zero-line support

Hörde för en tid sedan hur man på P1 lyfte fram att all ny teknik gör att kunskapsklyftorna ute på företagen bara ökar. Jag funderade lite över hur det är hos oss på NCC och kunde direkt se flera exempel. Ett tydligt exempel är Arbetsledarskolan. Arbetsledarskolan är en tvåårig utbildning där vi tar in duktiga yrkesarbetare som ändrar profil från yrkesarbetare till tjänstemän. Just nu går 30 personer denna utbildning och vissa kan it bättre än mig samtidigt som det finns andra som är i början av sin inlärningskurva. Frågan som följer blir, hur ska företag bygga ett lärande som inkluderar alla?

Klassrumsundervisning ifrågasätts idag bara mer och mer. 1. Den som ska gå måste vänta in ett datum. Detta är väldigt frustrerande när man behöver kunskap direkt. 2. Användare kan i praktiken sitta igenom två dagar i ett klassrum utan att lära sig någonting. På detta så ska alla vara med vilket blir på bekostnad av de som kan mer. 3. Å slutligen, det är tidskrävande och väldigt dyrt. Utöver detta så gillar vi att klara oss själv. Det finns beräkningar på hur mycket tid anställda lägger på sökande vilket kostar gigantiska summor. Vardag för många är att vi börjar med att leta själv, testa, googla för att sedan gå till någon vi vet brukar ge bra svara vilket i värsta fall leder till att flera kollegor hoppar in och bidrar. Därför har denna krönika fått namnet: Alla företag behöver jobba med zero-line support. Hjälp till självhjälp.

På NCC har vi därför Kaffe med Film. Här lägger jag just nu mycket av min tid. Kaffe med Film är en Sharepointsajt där massor med information fylls från en leverantör men också eget material görs där det behövs. Parallellt med detta utbildar jag medarbetare i att göra egna filmer. Att detta är extra intensivt just nu beror på att vi inom kort släpper in ett nytt operativsystem med nya versioner på välkända program. När vi gör detta måste vi säkerställa att våra användare inte tappar fart. Vi måste se till så att de snabbt hittar svar på frågeställningar som kan dyka upp. På Kaffe med Film ligger program efter varandra i alfabetisk ordning. Gå in på ett program och du hittar filmer. En film besvarar en fråga på mindre än två minuter. Hit går du när du behöver en paus. På med headset och gå till ett program/system som du vill veta mer om. Hit går du om du har ett webbmöte om 15 minuter och inser att du måste dela skrivbord vilket du aldrig gjort.

En gigantisk vinst i detta är när alla filmer som besvarar en fråga ligger efter varandra. Helt plötsligt har vi världens bästa innehållsförteckning över vad som är möjligt. Idag söker vi massor på saker vi redan känner till vilket resulterar i att en som använder Skype för Företag helt missar ”tagga en kontakt” eftersom vi inte söker på funktioner vi aldrig hört talas om. När jag visar detta för användare få jag svaret ”äntligen”. Användare längtar efter detta. Hjälp till självhjälp, zero-line support, borde ligga skyhögt på allas agendor. För det måste vara lätt att göra rätt, annars blir det fel.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.