I fjol sa några forskare vid KTH att kontanter kommer vara irrelevanta i Sverige den 24 mars 2023. Och allt fler anser att digitalisering kommer vara ett historiskt begrepp inom fem år, på samma sätt som att det i dag är en självklarhet att man har rinnande vatten hemma.
Telekom idags chefredaktör Kalle Anrell kastade upp frågan under sitt inledningstal på tidningens Live-konferens, men vad tyckte deltagarna? Vi ställde frågan om när de tror att vi slutat prata om digitaliseringen.
Anders Åberg, Märsta Förenade
– Aldrig. Jag tror att det kommer bli nya samtal med nytt innehåll – men slut tar det aldrig. Jag var med när posten skulle digitaliseras 1994. Då drömde vi om internet, men ingen visste vart vi skulle. Jag tycker det är samma sak nu, vi har nog fortfarande svårt att förstå och inse bredden.
Fabian Billner, S2 Communications
– Det beror nog på bransch. Jag jobbar med systemutveckling inom försäljning och där har vi kommit långt. Jag skulle nog säga att jag upplever att vi redan i dag tar digitalisering som en självklarhet – och om tio år kommer det inte ens att föras på tal.
Alina Lundqvist, Manetos
– Vi kommer inte sluta med det på ett tag. Men det beror helt på industri. Inom vissa områden kan det ta fem år enbart för att verifiera en digital lösning – så där lär det ta längre tid. För kundprodukter tror jag att det går snabbt, men storbolagen har en lång resa framför sig.