Användare av strömningstjänster, det vill säga var och varannan människa, förväntar sig numera sändningar i realtid, utan avbrott och fördröjningar. Speciellt stora händelser innebär stora utmaningar för de företag som sänder. Det gäller till exempel stora sporthändelser som OS och fotbolls-VM, när hundratals miljoner människor över hela världen tittar. Det räcker inte att förlita sig på en enda leverantör av innehållsnätverk (CDN, content delivery network).
För de stora strömningstjänsterna är det redan självklart att använda flera olika innehållsnätverk. Att kommunikation på internet blir allt viktigare, ofta helt avgörande, gör att mindre strömningstjänster, nyhetsportaler, e-handlare, kort sagt alla som är beroende av internet, också behöver göra det. Att internetanvändningen enligt ResearchAndMarkets.com ökade med nästan 40 procent i de flesta länder under pandemin är en tydlig fingervisning om det.
Kan bli komplext
Att innehållsnätverk har blivit populära beror dels på att det ”vanliga internet” inte alltid räcker vad gäller prestanda, kapacitet och tillförlitlighet, dels på att innehållsleverantörer av olika slag inte kan och vill åtgärda de problemen på egen hand. I stället erbjuder specialiserade leverantörer geografiskt spridda servrar som gör att innehåll kan flyttas närmare användare, vilket bidrar till att lösa problemen.
Enligt undersökningen ”Content Delivery and Edge Compute Trends 2021” hade en majoritet av företagen redan i mitten av 2021 fastställt strategier för att använda flera innehållsnätverk. Det innebär inte bara fördelar, utan medför även utmaningar vad gäller att administrera trafiken. Det måste gå att omdirigera trafik på ett smidigt sätt om störningar uppstår, vilket kräver insyn i hur trafiken flödar genom flera olika innehållsnätverk, för att kunna genomföra detaljerad diagnostik.
Lösningar med flera innehållsnätverk, med användare över hela världen, olika nätverksanslutningar och en uppsjö av olika klientenheter kan bli väldigt komplexa. För att lyckas måste man välja rätt partner. Till att börja med behöver geografisk täckning säkerställas, vilket i sig är en stor anledning att använda flera innehållsnätverk. Nästa steg är att se till att det som kund är enkelt att administrera trafik.
Det är vidare viktigt att kontrollera att inga avtal medför problem vad gäller till exempel minimikrav på användning. Det är också viktigt att se till att det finns tillräckligt med data för att fatta rätt beslut i stort och smått. Och leverantörerna av de olika innehållsnätverken måste vara bereda att, och klara av, att samarbeta med sina konkurrenter.
Självklart val
Grand View Research förutser att den globala marknaden för strömning kommer att växa med 21 procent per år fram till 2030. Stora händelser som strömmas är numera vardagsmat för stora leverantörer av innehåll och kommer att bli det även för de mindre. Just nu lär också e-handlare känna av de ökade kraven under Black Friday och julhandeln. Nyhetsmedia kan också förvänta sig ökade krav på leverans av innehåll i vår turbulenta värld.
Sunda strategier för leverans av innehåll blir allt viktigare. Att använda flera innehållsnätverk blir avgörande för att lyckas.
Sean Leach,
Chief Product Architect på Fastly