Företag är mer vänligt inställda till sociala medier nu än för tre år sedan. Sedan 2010 har engagemanget på till exempel Facebook och Twitter fördubblats. Nu använder 33 procent sociala medier i dialog med kunder och partners. Det visar undersökningen Smarta Företag index som Sifo gjort på uppdrag av Telia och Cisco.
– Sättet på vilket man inhämtar information och kommunicerar har förändrats. Allt mer sker via sociala medier. Företag har inget annat val än att ändra sig om de vill vara med i matchen, säger Priya Sawhney, strategichef på Business Services inom Telia.
Undersökningen genomfördes i början av året och besvarades av 3 500 anställda och beslutsfattare i svenska företag och organisationer.
Skapar värde
Ett av företagen som är aktiva varje dag på Twitter är Umeå Energi. De har ett personligt tilltal och välkomnar alltid nya följare med en personlig hälsning.
– Det är en viktig grundregel att vara personlig – både för Umeå Energi som bolag och i sociala medier som forum. Det är helt enkelt lättare att nå ut när vi är personliga i det vi gör och säger. Att välkomna våra nya följare har därför känts både trevligt och naturligt, säger Sofia Alfredsson, kommunikatör på Umeå Energi.
Företaget har en projektgrupp som arbetar med sociala medier. Den består av representanter från kundservice, marknad, omvärldsbevakning och kommunikation. Man har satt upp som mål att twittra 2–3 gånger om dagen och det är en person i organisationen som har huvudansvaret för flödet.
Blandat flöde
På Twitter lägger Umeå energi även ut nyheter, aktuell forskning och uppdateringar från konferenser som man deltar i.
– Vi, Umeå Energi, ska vara där våra kunder är och möta dem där de vill att vi ska finnas. Vår målsättning är att göra det enkelt genom att finnas nära tillhands. Vi är lika mycket Umeå Energi vare sig det rör sig om kommunikation på Twitter, Facebook, Instagram eller via våra externa webbsidor. Syftet med vår närvaro på Twitter är att vara en attraktiv och aktuell kanal för debatt, information och nyheter i frågor som handlar om klimat och energi.
Tips och tricks
Att vara aktiv och kontinuerlig lyfter många fram som viktigt när man ska satsa på sociala medier.
Företaget Spoon, som arbetar med redaktionellt kommunikation, har listat sina bästa tips för att lyckas med Twitter som en marknadsföringskanal.
1. Var kontinuerlig. På Twitter pågår ett ständigt samtal och den som är tyst försvinner i mängden. Twittra därför regelbundet om relevanta saker.
2. Var relevant – och tramsig
Företag bör vara noga med att prata om saker som berör verksamheten och intresserar målgruppen. Samtidigt måste man vara personlig och bjuda på sig själv – tveka inte alla tala om vädret.
3. Skapa relationer. Twitter är inte en anslagstavla eller en megafon utan ett samtal. När kunder ställer frågor förväntar de sig snabba och korrekta svar. Företag måste vara noggranna med att alltid kommentera det som sägs om dem och svara på frågor som ställs, annars kan varumärket bli lidande.