Ännu är det en del arbete kvar innan det nya kontaktcentret är på plats men den första oktober blir det smygpremiär.
– Förhoppningen är att vi på sikt ska kunna hantera 80 procent av alla kontakter som tas med kommunen, säger Anna Flink, chef för den nya verksamheten.
Både kommunen och medborgarna ska få nytta av att många frågor kan klaras ut redan vid den första kontakten och inte behöver skickas vidare till de olika förvaltningarna.
Nytt stödsystem
För att klara det har Södertälje valt att komplettera sin telefonväxel och kontaktcenterplattformen Solidus med ett kundtjänssystem från Artvise, utvecklat speciellt för offentliga verksamheter. Det kan hantera alla typer av kommunikation, från personliga besök till telefonsamtal, e-post och frågor som kommer via sociala medier. De tio medarbetarna i kontaktcentret ska med hjälp av den information och de guider som kommer att finnas upplagda i Artvise att ge svar på mängder av rutinfrågor.
– Men det ger också besked om vilka frågor som är myndighetsärenden och faktiskt måste hanteras av förvaltningarna, säger Anna Flink.
Struktur på informationen
Ännu är systemet som sagt inte i skarp drift men Anna Flink har ändå hunnit att bli imponerad av möjligheterna det ger.
– Vi känner oss väldigt förväntansfulla på den hjälp vi ser att systemet blir för att få struktur på inkommande frågor och ärenden, säger hon.
Förutom av personalen i kundcentret kommer systemet också användas av bland annat den kommunala konsumentvägledningen.
Så sent som i augusti knep Artvise nya kontrakt med ytterligare två kommuner, Tierp och Gävle.