nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Studie: Nu satsar företagen på molnkommunikation

Molnet vinner mark. Det framgår i en ny studie som visar att 74 procent av företagen planerar att gå över till molnbaserad kommunikation inom 24 månader.

  • Artikel annons 1

Allt samlat och effektivt paketerat. Cisco-företaget Broadsoft har i en studie undersökt hur företagen ställer sig till så kallad ”Cloud Unified Communication”.

Och det är med stor majoritet som de över 1 000 tillfrågade säger att de ämnar gå över till helt molnbaserad kommunikation inom två år.

– Molnbaserade möten, meddelanden, konferenssamtal och kundservice växer snabbt. Konkurrensen blir allt hårdare och det är extremt viktigt att få ut en färdig produkt och effektiv digital strategi på marknaden eftersom de kommande 24 månaderna är kritiska ur inköpssynvinkel säger Michael Tessler, chef för Broadsoft.

Pålitlighet och säkerhet

I studien framgår det även att just molnbaserad kommunikation är en nyckelingrediens i många företags digitaliseringsprocess. Enligt de svarande, som representerar företag i USA, Storbritannien, Brasilien, Tyskland, Frankrike, Australien och Nya Zeeland – ger molnet effektivitet och smidighet.

Ett tydligt drag som går att se i undersökningen är att företagen kommer förändra hur de köper in produktlösningar. Respondenterna anger tre områden som extra viktiga för den molnbaserade kommunikationen. Att den ska vara pålitlig, ge en bra användarupplevelse samt vara en integrerad och smidig lösning. De oroskällor som finns rör säkerhet, kontroll och kvalitet.

Taggar:, , ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Telia och Ericsson håller de autonoma lastbilarna rullande

Nu rullar självkörande el-lastbilar i Jönköping, För projektet har tillverkaren Einride inlett ett nytt 5g-samarbete med Ericsson och Telia.
– Det är viktigt för oss att få veta vilka bakomliggande krav som kommer ställas på vårt nät, säger Telias teknikchef Mats Lundbäck till Telekom idag.

  • Annons 4

De är Sveriges ”digitala ledare”

Alla företag digitaliseras i rasande takt. Men när det kommer till företaget som nått störst mognad i digital kundupplevelse är Telekombranschen bäst. Det framgår i rapporten ”Digital Leaders in Sweden”.