nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Studie: Nu satsar företagen på molnkommunikation

Molnet vinner mark. Det framgår i en ny studie som visar att 74 procent av företagen planerar att gå över till molnbaserad kommunikation inom 24 månader.

  • Artikel annons 1

Allt samlat och effektivt paketerat. Cisco-företaget Broadsoft har i en studie undersökt hur företagen ställer sig till så kallad ”Cloud Unified Communication”.

Och det är med stor majoritet som de över 1 000 tillfrågade säger att de ämnar gå över till helt molnbaserad kommunikation inom två år.

– Molnbaserade möten, meddelanden, konferenssamtal och kundservice växer snabbt. Konkurrensen blir allt hårdare och det är extremt viktigt att få ut en färdig produkt och effektiv digital strategi på marknaden eftersom de kommande 24 månaderna är kritiska ur inköpssynvinkel säger Michael Tessler, chef för Broadsoft.

Pålitlighet och säkerhet

I studien framgår det även att just molnbaserad kommunikation är en nyckelingrediens i många företags digitaliseringsprocess. Enligt de svarande, som representerar företag i USA, Storbritannien, Brasilien, Tyskland, Frankrike, Australien och Nya Zeeland – ger molnet effektivitet och smidighet.

Ett tydligt drag som går att se i undersökningen är att företagen kommer förändra hur de köper in produktlösningar. Respondenterna anger tre områden som extra viktiga för den molnbaserade kommunikationen. Att den ska vara pålitlig, ge en bra användarupplevelse samt vara en integrerad och smidig lösning. De oroskällor som finns rör säkerhet, kontroll och kvalitet.

Taggar:, , ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.