I april 2020, under det tidiga skedet av coronapandemin, förvärvades Bluejeans av Verizon. Men i takt med att pandemin ebbar ut och anställda återvänder till sina kontor har allt fler användare sagt hej då till videokonferensappen. Rivaler som Zoom, Teams och Google Meet har däremot vuxit sig starkare.
Verizon avvecklar Bluejeans – konkurreras ut av Zoom
Videomöten
Verizon köpte videokonferensappen BlueJeans för 400 miljoner dollar. Nu, tre år senare, kastar den amerikanska telekomoperatören in handduken.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Ett officiellt uttalande kring nedstängningen har ännu inte gjorts, men enligt nyhetssajten 9to5 Google lider videokonferensappens tid mot sitt slut. I artikeln återpublicerar tidningen ett e-postmeddelande från Bluejeans som ska ha skickats ut till användarna av appen:
”Vi har fattat det svåra beslutet att det är dags att släcka ned våra Bluejeans-produkter. […] Bluejeans är en prisbelönt produkt som knyter samman kunder över hela världen, men vi har tagit det här beslutet på grund av den förändrade marknaden”, skriver de.
Meddelandet riktar in sig mot användare av den kostnadsfria versionen Bluejeans Basic. Vad som kommer att hända med betalversionerna Bluejeans Pro och Bluejeans Enterprise står fortfarande oklart.
Senare i månaden väntas videokonferensappen stänga ned
I e-postmeddelandet framkommer det även följande:
”Bluejeans Basic och kostnadsfria proverbjudanden kommer att upphöra från och med den 31 augusti 2023 och din tillgång till tjänsterna kommer att tas bort.”