Touchpoint tar plats i Telias portfölj

Molntjänster Idag börjar Telia sälja sin molnväxel Touchpoint. Kontaktcenterfunktionalitet samt stor flexibilitet genom möjligheten att skala paket och användarantal upp och ned hejvilt ska vinna kundernas hjärta.

Touchpoint tar plats i Telias portfölj

Telia lanserar idag sin nya kommunikationslösning Touchpoint med dunder och brak på egna eventet Connect2business. Men redan för ett år sedan smyglanserade man tjänsten, som bygger på Telepos molnväxel. Under året som gått har man haft ett antal kunder som testat plattformen och paketeringen vart efter man gjort justeringar efter önskemål.

Mjukvarutelfonen och dess gränssnitt.
Mjukvarutelefonen och dess gränssnitt.

Fyra olika steg

Telia släpper Touchpoint i fyra olika paketeringar, var och en ska enligt operatören vara anpassad efter olika användargrupper på företag, därför finns det inget krav om att man måste köpa ett visst paket till alla.

I Basic-paketet ingår endast växelfunktion och hänvisning. Men allt eftersom fylls paketen på med funktioner (se faktarutan till höger).

Telepo-plattformen har anpassats och fått en tydligt Telia-stämpel genom färgval och gränssnitt, inte minst i appen för smartphone och surfplatta.

I samråd med test-kunderna har man också förändrat en del av innehållet. Bland annat har man ändrat en del menystrukturer. En lite rolig och väldigt svensk funktion, är att företag önskat att precense-statusen ”VAB” ska finnas som ett standardval.

Fokus på service

Prissättningen är per användare och månad, men exakta priser för de olika paketen är man inte sugen på att dela med sig av. Klart är dock att kostnaden kommer att börja på 59 kronor per månaden och användare. För att få till rätt pris menar Telia att man med varje ny kund ska genomlysa organisationen och varje användares behov för att få till gynnsamma paketeringar. Den kortaste avtalstiden för en Touchpoint-lösning är ett år.

– Det kommer bli grymt kostnadseffektivt, menar Gunnar Reinholdsen och påpekar att det också ska vara möjligt att anpassa paketet efterhand om det behovet skulle finnas.

Byten under avtalstiden kommer Telia inte att ta ut någon extra kostnad för, vilket betyder att man när som helst kan skala upp och ned i användarantal samt har möjlighet att anpassa paket upp och ned, utan uppsägningstid. Allt detta ska kunna redigeras via en portal på nätet, användaren ska till och med själv kunna ”uppgradera sig”, även om administratör i efterhand så klart måste godkänna det nya paketet. I portalen, som fått namnet Touchpoint web, ska man som användare även kunna redigera vidarekoppling, köer och hälsningsfraser.

Mycket av fokus vid lanseringen ligger även på kundupplevelsen. Användaren, och även it-avdelningen, ska vara i centrum och därför har operatören lagt till tjänstepaketeringar vid införandet där man erbjuder Kom igång-paket. Uppläggen varierar men bygger på  utbildning via webb, kunddatainsamling, dataöverföring, konfiguration, uppstart och support.

Kommande integration

Som Telekom idag tidigare berättat kommer det en integration med kalendersynk och Lync senare till våren. Exakt hur det kommer att se ut vill man inte kommentera, men det är ett kunddrivet behov.

– Att kunna haka på collaboration-delarna kommer ge det bästa av två världar. Vi genomför just nu tester, dock endast intern, säger Johan Dalström, produktchef Touchpoint.

Större nyhet är dock att kommunikationsplattformen kommer att kunna integreras med Telias kontaktcenterplattform och i första hand Callguide.

– Detta är något vi jobbat väldigt mycket med. Vi vill kunna erbjuda ett smörgåsbord, från det enklaste till mer avancerat, berättar Johan Dalström.

Även här kommer det finnas valmöjligheter genom flera olika moduler som kan hakas på. Eftersom integrationen mot Callguide i första hand vänder sig till organisationer med riktigt många användare har man tre mindre paketeringar även för integrerat kontaktcenter. (se faktaruta)

– Vi kommer att bygga in mer saker i plattformen framöver, men det är inget som vi testar med kund utan sådant som vi arbetar internt med, säger Gunnar.

Fakta

Fakta om paketen

Basic Växelfunktion, röstbrevlåda och Touchpoint web (webbportal där användarna själva kan administrera sina inställningar) Unified Basicpaket med tilläggen automatisk hänvisning, närvarostatus, chatt, företagskatalog, touchpoint app för mobil samt softphone. Attendantpaket Ovan två paket och tillägget telefonistfunktion. Advanced attendant-paketet Basic- och unifiedpaket samt avancerade telefonistfunktioner för företag med till exempel flera köer.

Kontaktcenter- paket

Touchpoint acd Inkommande telefoni, menyval och enkel köhantering Touchpoint acd advanced Ovan funktioner samt kösystem och styrningsregler. Touchpoint kontaktcenter Inkommande telefoni, menyval och enkel köhantering, nulägesuppföljning, kompetensstyrning, talsvarsinformation, callback, e-post, screen-pop, avancerad statistik och bemanningsplanering. Callguide Allt ovan och chatt, co-browsing, proaktiv chatt, sociala medier och telemarketing och dailer.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.