När Cisco 2010 första gången visade upp Webex Social, som då gick under namnet Quad, var det en plattform som skulle fånga upp företagens intresse för sociala medier som arbetsverktyg. Men någon större succé hos kunderna har Webex Social inte gjort och nu tycker nätverksjätten att det är dags att kasta in handduken. Lösningen har säljstoppats men befintliga kunder kommer att kunna använda den ännu ett par år. De som köpt Webex Social som molntjänst kommer att kunna använda den fram till den sista juni 2016 medan kunder som kör plattformen i egen regi kan räkna med support ytterligare ett år efter det.
Samarbete med Jive
För att täcka upp luckan i produktutbudet har Cisco istället inlett ett samarbete med Jive om deras motsvarighet till Webex Social, ESN. En integration finns redan klar mellan ESN och Ciscos lösningar för kommunikation och samarbete, Webex Meetings och Jabber. Kombinationen uppges redan användas av 60 000 användare hos Thomson Reuters och gör det möjligt att starta ett Webex-möte eller en chatt via Jabber direkt från gränssnittet i Jive ESN.