Operatören som tar hem nöjdhetsdubbel

Bredband Kundnöjdheten minskar på företagsmarknadern för fast telefoni och bredband, visar Svenskt kvalitetsindex mätningar. En operatör tar hem kundnöjdhetsracet i båda kategorierna.

På företagsmarknaderna för fast telefoni och bredband har kundnöjdheten minskat, enligt Svenskt kvalitetsindex siffror för 2015. I kategorin fast telefoni får branschen 67,3 procents kundnöjdhet som betyg, mot 68 procent förra året. I kategorin bredband får branschen 69,7 procent mot 72,3 förra året.

Bäst betyg i de båda kategorierna får Tele2, med en kundnöjdhet på 73,7 procent för bredband och 69,4 procent på fast telefoni. I den senare kategorin har man ökat från 66,8 procent 2014, medan man i bredbandskategorin gjort en minskning från noteringen 77,4 procent förra året.

I kategorin fast telefoni står Phonera för den mest negativa siffran, då man tappar drygt åtta procentenheter: från 69,9 procents nöjdhet 2014 till 61,5 i år.

Förra veckan presenterade Svenskt kvalitetsindex också nöjdhetssiffror för de svenska mobiloperatörerna – en undersökning som inte var allt för smickrande då samtliga visade sjunkande kundnöjdhet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.