De hjälper företag att anställa talanger utomlands

samarbete Remote erbjuder en plattform som ska göra det enklare att hitta och anställa personer med eftertraktad kompetens som bor i andra länder.

De hjälper företag att anställa talanger utomlands

Många företag i telekombranschen upplever stora problem med att rekrytera svenska medarbetare med rätt kunskaper, särskilt vissa typer av techkompetens som systemutvecklare. Men din nästa medarbetare behöver inte finnas i samma stad eller ens i samma land som ditt företag.

Remote är ett globalt verksamt företag som erbjuder en prenumerationsbaserad plattform som gör det enkelt att anställa personer som arbetar helt på distans från andra länder. Man registrerar ett konto, matar in uppgifter om de personer som ska anställas, och så sköter Remote resten. Priset baseras på antal anställda och inga extra kostnader ska tillkomma.

– Om ni hittar rätt person utomlands och inte vet hur ni ska göra går man oftast till en advokat och frågar: hur ska vi betala lön, hur är det med lagstiftning. Allt det där sköter Remote, vi vet allt om hur man anställer människor i princip hela världen, säger Karen Falenius som sedan ett år tillbaka är chef för internationell tillväxt på Remote.

”Hjälper dig att förstå lagstiftningen”

Karen Falenius.

– Vi hjälper dig att förstå lagstiftningen i olika länder, den är ofta väldigt komplicerad. Vi förklarar hur du ska betala ut lön och om exempelvis sjukvårdsförmåner ska ingå.

Karen Falenius är ursprungligen från Tyskland, men har bott i Finland de senaste 17 åren. Hon vittnar om att man på Remote lever som man lär. I dagsläget har företaget knappt 1000 anställda, som är utspridda i ett stort antal länder och tidszoner. Det sistnämnda behöver inte enbart innebära utmaningar, utan kan också vara en fördel.

– Eftersom vi har experter över hela världen så kan vi jobba asynkront och jag förväntar mig inte att någon alltid kan svara direkt. Men om det är något brådskande som händer så kan jag lämna över arbetet till någon som befinner sig i USA, så att jag själv kan avsluta arbetsdagen.

Remote har nyligen genomfört undersökningen Remote Tech Talent Report, som visar att endast 16 procent av de svenska företagen letar tekniktalager över hela världen när man är i behov av att anställa någon. Här ligger Sverige lågt jämfört med det globala genomsnittet, som är 29 procent.

Ett nätverk med partner som hittar rätt person

Remote kan hjälpa till om ni bestämmer er för att leta arbetskraft i andra länder. Man har ett nätverk med partner som kan lokalisera talanger med önskad kompetens.

Men vill vi verkligen arbeta helt på distans åt en arbetsgivare som finns i ett annat land? Enligt Karen Falenius råder det inget tvivel om saken – man har genomfört undersökningar som visar att viljan hos de anställda finns.

– Det vi vill erbjuda till hela världen är att du kan ha ett bra liv, befinna dig var som helst och ändå ha ett bra jobb. Många säger att flexibilitet är viktigare än pengar.

Däremot är det många företag som ännu inte har tagit till sig möjligheterna med distansarbete fullt ut.

– Än så länge har inte de större företagen börjat utnyttja möjligheterna, det tar lite längre tid för dem. Men många har faktiskt förstått att man kanske måste börja titta utomlands om man inte lyckas hitta rätt person.

Tre utmaningar i topp

Undersökningen Remote Tech Talent Report visar också vilka de största utmaningarna är för svenska företag som anställer personer i nya regioner. De tre största utmaningarna är att sammanföra olika arbets- och ledningskulturer, att hantera lokala juridiska krav och att handskas med språkskillnader.

Remote hjälper inte bara till med att hantera anställningsprocessen. Man tipsar också om praktiska saker som att välja teknikplattformar för samarbete eller att bygga en företagskultur som möjliggör ett lyckat distansarbete.

– Man måste jobba med kulturen och skapa en miljö där människor känner sig uppskattade och ingen hamnar utanför, förklarar Karen Falenius.

Det handlar om att kommunicera på rätt sätt i hela organisationen, bland annat genom att dokumentera verksamheten så att alla har samma möjligheter att få ta del av information.

– På Remote försöker vi kommunicera jättemycket och det handlar mycket om att cheferna tar hand om medarbetarna och frågar hur de känner sig, sånt är mycket viktigare när man jobbar på distans.

Ger en mer personlig kontakt

Karen Falenius berättar exempelvis att man på Remote använder sig mycket av Slack-meddelanden och inspelade videomeddelanden för att kommunicera med kollegor i andra tidszoner, något som ger en mer personlig kontakt än ett vanligt e-postmeddelande.

Ytterligare ett sätt att använda sig av Remotes tjänster är om en medarbetare med nyckelkompetens vill flytta utomlands, till ett land där ditt företag inte har någon verksamhet.

– Det kostar mycket och kan ta lång tid att hitta en ersättare. Varför inte behålla medarbetare som vill fortsättta jobba med er, men som är tvungen att flytta till exempel av familjeskäl, säger Karen Falenius.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.