TDC och landstinget i infekterat bråk

Operatörer TDC försöker med alla tillgängliga argument slå hål på Teliasoneras vinnande anbud till Stockholms läns landsting. Det handlar om ska-krav som inte uppfylls, avsteg från regler för prissättningen och sekretessbeslut.

TDC och landstinget i infekterat bråk

Det var den 21 mars som Stockholms läns landsting tilldelade Telia den stora upphandlingen av telekommunikation som tjänst. Affären beräknas vara värd 49 miljoner kronor per år och gäller fyra år med en möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år. Totalt kan leveransen bli värd 400 miljoner kronor, men avtalet innebär också ett uppdrag att hjälpa SLL på vägen in i en modernare plattform med integrerade kommunikationstjänster år 2016 – 2020.

I en parallell SLL-upphandling har Telia även fått uppdraget att leverera centrex-baserad telefoni till Stockholms läns sjukvårdsområde [se separat artikel länkad längst ner på sidan]. Värdet av den affären ligger på 18,5 miljoner kronor per år.

Telia solklar vinnare

Även den övergripande upphandlingen har överklagats till förvaltningsrätten av den nuvarande leverantören TDC. Operatören slåss nu med näbbar och klor för att lyckas bita sig kvar hos SLL. Förutom att det är stora och värdefulla avtal, så är den svenska landstingsvärlden något av TDCs egen hemmaplan. De deklarerade 2010 att de inte var nöjda med att ha 80 procent av landstingen som kunder, utan siktade på att komma upp i 90 procent.

Samtidigt är det uppenbart att SLL nu vill byta ut TDC mot Telia som leverantör av telekommunikation som tjänst. Det är enormt stor skillnad på sista raden i landstingets utvärdering av de båda anbuden.

Jämförelsetalet för Telia blir knappt 34 miljoner kronor medan TDC hamnar på närmare 162 miljoner. Telias anbud var redan från start klart lägre än TDCs men blev efter SLLs värdering av de olika delarna odiskutabelt mest attraktivt.

Genomgående sämre

SLL slår ner på att TDCs övergripande lösningsförslag ”saknar koppling till mål, riktlinjer och styrdokument, bland annat upphandlingens målbild att kunna införa integrerade kommunikationstjänster 2012 – 2020”. På punkten nyetableringar får de kritik för att lösningsförslaget inte utnyttjar förutsättningen att mobil inomhustäckning finns.

TDCs förslag i mobilitetsdelen får kritik för att det brister i helhet, roadmap/framtidsplaner och att det saknar koppling till mål, riktlinjer och styrdokument. Även kvalitetsarbetet bedöms sakna både helhet och tydlig integration in i tjänster, förvaltning och processer, även om vissa delmoment är mycket bra. När det gäller den verksamhetsstödjande kvalitetsredogörelsen anses den vara godtagbar eller bra i de flesta delar.

Telia däremot får genomgående omdömen som ”utmärkt” och ”mycket bra” i utvärderingen.

SL i skottlinjen

TDC började sin argumentation i förvaltningsrätten med att slå ner på Telias förslag till separat lösning för Storstockholms lokaltrafik. Det handlade om avsteg från servicenivåer som fanns med i ska-kraven och att SLs plattform skulle innebära en etableringskostnad i strid med ska-kraven. TDC överklagade också att en del priser i Telias anbud hade sekretessbelagts.

SLL och TDC hamnar också i en begreppsdiskussion om vad som är lösningsförslag och vad som är paketeringslösningar, och en rad andra frågor. Bland annat om prissättning vid nyinvestering och konfigurering av utrustning, där TDC menar att SLL kommer att åka på en rejäl kostnadssmäll såsom Telias anbud är uppbyggt.

Men den kvardröjande frågan som förvaltningsrätten måste ta ställning till är: Var Telias ursprungliga förslag till lösning för SL möjlig att implementera? Den förutsatte bland annat tillgång till SLLnet, som SL normalt inte använder.

Enligt källor med god insyn i SLs miljö var det faktiskt inte möjligt att realisera Telias ursprungliga förslag.

Förvaltningsrätten har i dagsläget inte satt något datum för när överprövningen ska avgöras.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.