Centrex-strid även hos SLL

Stockholms läns sjukvårdsområde har gett Telia en Centrex-affär värd runt 75 miljoner kronor över fyra år. TDC tycker att upphandlingen har styrts så att enbart Telia kunnat lämna anbud och har därför överklagat tilldelningen.

Telefoniupphandlingen för Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO – som är den del av landstinget i Stockholms län, liknar mycket den som är aktuell i Stockholms stad. Landstinget och staden har frågat efter telefoni som tjänst med nätbaserade och inte kundplacerade växlar.

I båda fallen har Telia tilldelats affärerna och vill nyttja den gamla Centrex-funktionaliteten i telestationerna för att leverera den nätbaserade tjänsterna. I båda fallen har den konkurrerande operatören TDC begärt överprövning i förvaltningsrätten, i ärendet med Stockholms stad tillsammans med Tele2.

”Bara för Telia”

TDC förklarar i sin ansökan om överprövning att de valde att inte lämna något anbud eftersom SLLs kravställningar var så unika att de utesluter samtliga leverantörer på marknaden förutom den nuvarande, det vill säga Telia. De menar att TDC eller någon annan leverantör gott skulle kunna tillgodose SLSOs behov genom att erbjuda en modern ip-baserad telefonilösning eller kundplacerade växlar.

De formella invändingarna från TDC handlar om likabehandlings- och proportionalitetsprinciperna i LOU och att SLL valt ett så kallat förhandlat förfarande.

SLLs kravställning innebär att den fasta telefonin ska vara analog, den ska levereras via de runt 265 fastighetsnät med koppartråd som SLSO har och nyttja de analoga telefoner som organisationen redan äger. För att tala klarspråk vill landstinget inte ha ip-telefoni, av den har man nämligen dåliga erfarenheter (se länkad artikel nedan).

Inte redo för ip-telefoni

I det andra yttrandet som SLL lämnat in till förvaltningsrätten påpekar de igen att kravställningen har satts utifrån de faktisk förutsättningar som SLSO har: Fastighetsnäten är inte förberedda för ip-telefoni och inte heller it-organisationen är förberedd för ip-telefoni

”Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer vad som ska köpas in. Det kan inte TDC göra …”, skriver SLL i ett yttrande. De tillägger att det i många av fastigheterna inte finns plats för kundplacerade växlar, något som TDC senare hävdar är fel och att det bara behövs utrymme för utrustning som inte är större än en dokumentportfölj.

SLL vill i nuläget inta en ”defensiv teknikstrategi” för att under avtalsperioden kunna förbereda för en övergång till en modernare kommunikationsplattform. SLSO tar emot runt 17 miljoner telefonsamtal per år och de vill inte riskera tillgängligheten genom ett teknikskifte de inte är mogna för.

Fakta

Kort om upphandlingen

SLSO-upphandlingen ”Telekommunikation som tjänst – nätbaserad telefoni” omfattar runt 11 000 användare. Den har gjorts parallellt med en större upphandling av telekommunikation som tjänst till hela Stockholms läns landsting (läs mer om bakgrunden i länkad artikel nedan).

Tilldelningsbeslutet kom den 21 mars i år och avtalet var tänkt att gälla i fyra år med möjlighet till ytterligare fyra år som förlängning. Värdet anges till cirka 18,5 miljoner kronor per år.

Telia utsågs till leverantör och var den enda anbudsgivaren. TDC överklagade tilldelningsbeslutet den 2 april och ärendet behandlas i förvaltningsrätten i Stockholm.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.