Vinstvarning från Ericsson

[Uppdaterad] Lägre utbyggnadstakt och uppgradering av mobila nätverk gör att Ericssons rörelseresultat för tredje kvartalet minskar med en dryg tredjedel. Analytiker är nu oroliga att den negativa utvecklingen för Ericsson fortsätter.

Ericssons rörelseresultat på 5,6 miljarder, försäljning 43,5 miljarder med ett negativt kassaflöde på 1,6 miljarder som resultat är klart sämre än förväntat. I en undersäkning som Reuters gjort förväntade sig de 33 tillfrågade analytikerna ett rörelseresultat på 8,9 miljarder.

– Den oväntade utvecklingen i kvartalet beror huvudsakligen på lägre än väntad fakturering inom uppgraderingar och utbyggnad av mobilnät. Detta resulterade i en ogynnsam affärsmix som också påverkade koncernens marginaler negativt, säger Carl-Henric Svanberg, Ericssons vad och koncernchef.

Resultatet för tredje kvartalet är än så länge preliminära. Nätverksförsäljningen minskade två procent jämfört med samma period 2006, en negativ utveckling som började under andra kvartalet då nätverksförsäljningen rasade med 15 procent.

I en

Analytiker oroliga

I en kommentar till di.se ger telekomanalytikern Grejer Johansson röst åt vad flera analytiker nu oroar sig för hur står det till med Ericsson egentligen: ”Det är riktigt illa. De varnar inte bara för ett svagt tredje kvartal. Marginalen blir svag även i det fjärde kvartalet. Då kan man börja undra över marginalerna 2008”.

På Redeys hemsida skriver Greger Johansson idag att:”På grund av den så kraftiga vinstvarningen samt att Ericsson för en dryg månad sedan stod i London och predikade om en ljus framtid, tycker vi nu att deras trovärdighet är kraftigt eroderande. Vi sänker vår rekommendation till Avvakta och vi tror att aktien kommer att handlas ner till 20 kronor”.

Oron delas av aktiehandeln där Ericsson aktien fallit med över 28 procent kvart i tolv idag. En utveckling som dragit hela börsen med sig nedåt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.