Konkurrensen på marknaden för molnbaserade växellösningar är stenhård och tjänstelevereantörerna jobbar hårt för att både vässa sina produkter och att differentiera sig. Ett sätt att åstadkomma det är att likt Weblink bygga en helt egen plattform från grunden. Föregående versioner av operatörens växeltjänst har varit ett hopplock av kommersiella produkter och open source-lösningar men Unified 2.0 bygger bara på egenutvecklad programvara.
Istället för att erbjuda ett baspaket med tillval har Weblink valt att inkludera alla funktioner som finns i plattformen redan från början, oavsett om man har en eller ett tusen användare. Det enda som ska tillkomma är ett mobilabonnemang om man vill ha mobilen fullt integrerad i växeln. Till varje användarlicens kan man koppla tre separata enheter, exempelvis skrivbordstelefon, mobil och mjukvarutelefon.
Den senare, Weblink Communicator, är också den egenutvecklad och finns för såväl Windows som OS X och Linux. Dessutom erbjuds mobilappar för Android och Ios. Samtal ska kunna flyttas mellan enheterna under pågående samtal.
Weblink säger sig ha lagt mycket krut på att kunna leverera kraftfulla funktioner för köhantering och som man kan förvänta sig erbjuds också ivr, talad hänvisning, tidsstyrning av växeln och koppling till kundens kalendersystem.
Under de senaste dagarna har Unified 2.0 visats upp för operatörens återförsäljare och nu är det dags för officiell säljstart även om det uppges vara ett par hundra användare som redan kör den nya plattformen i skarp drift. Befintliga växelkunder hos Weblink blir inte flyttade till den nya tjänsten med automatik utan måste begära en flytt, men vill man byta plattform görs det utan extra kostnad.