Telia om nya växellösningen: ”Både beprövad och pinfärsk i samma andetag”

Molnväxlar Telias egenutvecklade molnväxellösning Smart connect har gjort succé i Norge. Nu har växeln lanserats också på den svenska marknaden. Här berättar Mathias Garneij om fördelarna med den nya lösningen och vilka kunder den är tänkt för.

Telia om nya växellösningen: ”Både beprövad och pinfärsk i samma andetag”

Telia har nyligen lanserat sin nya molnväxellösning Smart connect. Den egenutvecklade växeln har funnits länge på den norska marknaden men har under flera år bearbetats för att bli global och att funka på flera marknader. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det gör att den både är beprövad och pinfärsk i samma andetag vilket är väldigt roligt. I Norge har den varit väldigt uppskattad och vunnit priser för sin användarvänlighet. Vi har kunnat ta med oss mycket insikter därifrån, säger Mathias Garneij som är affärsansvarig för Communication och Collaboration på Telia.

Vilka kunder tänker ni att den nya lösningen passar för? 

– Vi har försökt komma bort från att bara utgå från storlek på företagen. Den är i grunden väldigt bred och kommer funka i allt från enmansföretag till riktigt stora företag. Det handlar snarare om att hitta rätt integrationstjänster och som kund avgöra hur mycket man vill göra själv. Den är inte inboxad för något specifikt segment utan det handlar mer om att gränssnittet ska kännas rätt.

Telias kunder har allt ifrån skräddarsydda kundunika växellösningar till lösningar med operator connect med Teamstelefoni. Tanken är att Smart connect ska vara tillgänglig för de flesta, samtidigt kommer populära Telia Touchpoint som bygger på Dstny:s grundplattform att finnas kvar.

 – De har båda två sina roller att fylla utifrån gränssnitt och vad de klarar av. Det vi gör är egentligen bara att bredda erbjudandet. 

Vilka är de största skillnaderna mellan växellösningarna?

– Eftersom Smart connect är helt egenutvecklat har vi jobbat väldigt mycket med gränssnittet så jag skulle nog säga administrationen. Du har exempelvis ett drag and drop-verktyg för att bygga menyval och sådana saker. Det är fler funktioner som ingår i en användarlicens med Smart Connect, säger Mathias Garneij och fortsätter:

– Samtidigt har Telia Touchpoint exempelvis ett väldigt bra trackrecord inom offentlig sektor och där ser vi att den kommer fortsätta vara ett bra alternativ, ofta då i samverkan med Telia Ace. 

”Öppnar för sampaketering och cherry picking på samma gång”

Den ursprungliga lösningen till Smart connect finns på norska marknaden, den uppdaterade versionen är nu lanserad i Sverige, Litauen och Estland.

 – Vi har ett väldigt gott samarbete mellan marknaderna kring utveckling, vad som ska komma och så vidare. Det blir kul att få nya infallsvinklar utifrån vad kunderna efterfrågar i andra länder. I första skedet har vi exempelvis märkt att chatt är någonting som många är sugna på och eftersom plattformen är vår egen får vi ju andra möjligheter att prioritera sådana saker själva.

Mathias Garneij har svårt att bara välja en nyckelfunktion i den nya plattformen. 

– Det användarvänliga gränssnittet är vi väldigt nöjda med, men också möjligheterna till integrationer. Teams-integration, ad-integration, kalender-integration, api-stöd och så vidare. Det låter lite motsägelsefullt men det öppnar upp för sampaketering och cherry picking på samma gång.

Hur menar du då? 

– Vi paketerar en del som alla bör ha med. Hänvisning och sådana saker. Men exempelvis ad-integrationer behöver ju inte alla ha. Så det ska kunderna istället själva avgöra om de behöver. Nyckeln i lanseringen är kombinationen av funktioner och kundresa. Det är de enskilda kunderna som ska avgöra om vi ska hålla dem i handen hela vägen, om de vill göra lite själva eller om de vill göra allt själva. Vi har haft ett extremt stort fokus på kundresan, men det gäller så klart inte bara för Smart connect.

Innan lanseringen i Sverige fick också ett antal testkunder pröva plattformen och Telia har varit nöjda med responsen.

 – Det är flera kunder som i perioder fått testa lösningen och sedan svarat på frågor om tjänsten, supporten och så vidare vilket gjort att vi nu känner oss väldigt trygga och stolta över lösningen vi lanserat. Någon kund sa ”det som tidigare tog fem dagar tar nu fem minuter” och en annan sa ”allt har gått plättlätt”. Det blir vi så klart glada för eftersom just enkelhet och användarvänlighet varit väldigt viktigt för oss.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.