Cellip lanserar direct routing-telefoni i Teams

Samarbetsverktyg Som en av de första operatörerna i världen har nu Cellip lanserat telefoni i Microsofts plattform Teams med direct routing.
– Det känns fantastiskt kul att vara med i ett tidigt skede, säger Cellips vd Esko Airas.

Cellip lanserar direct routing-telefoni i Teams

Cellip är en företagsoperatör som bygger sina produkter på Microsofts tjänster. I förra veckan släppte man möjligheten att koppla in telefonin till Microsofts samarbetsplattform Teams via direct routing, det vill säga att styra telefonin till Teams med hjälp av sip-trunkar.

Bolaget siktar på en internationell expansion och förutom på den svenska marknaden levererar man tjänsten även i Danmark, Finland, Norge, Litauen, Polen, Tjeckien, Storbritannien, Schweiz och Spanien.

– Vi har funnits ute i Europa tidigare också, men då främst genom att vi har haft kunder med svensk koppling som haft verksamhet där också, säger Esko Airas. Nu har vi skaffat oss en tydligare partnerstrategi och nya partners i Polen och Tyskland för att kunna ta in nya kunder internationellt.

För bolag, vad är fördelen med att lägga sin telefoni i Teams?

– Den största fördelen är att man får all sin kommunikation i ett och samma verktyg, oavsett om det gäller chatt, telefoni eller dokumentdelning. Man lägger till det man kallar för intelligent kommunikation som med automatik kan ta fram alla inlägg eller möten där vi har pratat om till exempel Telekom idag – och bara de relevanta delarna av den kommunikationen. Vi har jobbat nära Microsoft länge med till exempel Skype for business och jag har aldrig tidigare sett en så här stor satsning som man gör nu på Teams.

– Sen lägger vi till telefoni i molnet med tjänster som hänvisning och liknande som också behövs, men som inte finns från början i Teams-tjänsten.

Vilka nackdelar finns?

– Har man lagt till de här extrafunktionerna så finns det egentligen bara en nackdel. Och det är att man behöver lägga upp detta i Microsofts moln som ju inte, än åtminstone, har något datacenter i Sverige. Har man en verksamhet där man inte vill göra detta så är det svårare att ordna en bra lösning med Teams-telefoni. Vi kan ordna en lokal lösning, men då tappar man vissa säkerhetslösningar som Microsoft har som tvåfaktorsautentisering, säger Esko Airas.

Han menar dock att detta troligtvis är ett mindre problem eftersom den huvudsakliga målgruppen är de bolag som redan är Office 365-kunder.

Att lägga sin telefoni i föregångaren till Teams, Skype for business, har varit vanligare bland norska än svenska företag. Varför?

– Telenor har varit väldigt öppna och offensiva på den norska marknaden med den här lösningen, medan i Sverige har de stora operatörerna varit på sin vakt. Jag tror att vändningen kan komma med Teams – vi tycker att vi märker av ett mycket större intresse bland kunderna nu än tidigare.

Fakta

Det här är Teams

I mars 2017 lanserade Microsoft Teams – en kommunikations- och samarbetsplattform integrerad med Office 365. Men trots att systemet knappt är året gammalt – är det redan över 200 000 organisationer som använder det. – Engagemanget är enormt och det växer hela tiden i och med att Teams utvecklas i takt med feedbacken vi får, säger Henrik Byström, affärsområdeschef Modern Workplace, på Microsoft. Läs mer här.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.