Organisationerna som satsat och lyckats med collaboration uppstår inte av sig själva. Det krävs mer än bara ett bra uc-verktyg för att få med verksamheten på arbetssättet. Dock har collaborativa verksamheter goda möjligheter att generera innovation, höjd produktivitet och även en lyckligare arbetskår. Det visar en undersökning som Deloitte gjort på uppdrag av Google.
Strukturen saknas
Över 3 600 anställda, de allra flesta på stora företag, svarade på frågor om vad de tror att uc-tjänster kan åstadkomma för att öka produktivitet, transparensen, kommunikationen och moralen på bolaget. De svarande arbetade på företag i Italien, Frankrike, Nederländerna, Storbritannien, Sverige och i Tyskland. Jämför man Sverige mot de andra länderna visar det sig att svenska organisationer inte når sin fulla potential.
– Vi stoltserar mycket med att vi är innovativa i Sverige men undersökningen visar att det finns en stor outnyttjad potential på just den punkten, säger Jonas Malmlund, partner på konsultverksamheten inom Deloitte.
Han menar bland annat att det inte finns någon brist på verktyg i de svenska organisationerna. Det som saknas är istället en klar tanke bakom tjänsterna.
– 50 procent av respondenterna anser inte att de befinner sig i en collaborativ och innovativ miljö på jobbet. Vi är ganska mogna i att använda verktygen men det saknas struktur och ett tänk bakom hur de ska nyttjas. Man bör ha uppsatta mål, en tydlig ledning och en god struktur. Har man det och använder verktygen på ett mer strukturerat sätt kommer man nå längre, säger Jonas Malmlund.
Uc-medarbetare gladare
Ser man till de sammanlagda resultaten så var 17 procent av användarna mer nöjda med sin arbetsmiljö när de hade tillgång till bra collaborations-verktyg. Svenskarna sticker ut på ett antal punkter och använder telefonkonferenser, chatt, videokonferens och intranät i större eller något större utsträckning än deltagarna från de andra länderna.
Undersökningen visar också att om företaget inte tillhandahåller verktygen för collaboration så tar 20 procent saken i egna händer och använder konsumenttjänster istället.