Från kass till rätt bra – så bra är fem storföretags chatbotar

AI Ai och chatbotar är framtiden och något vi kommer behöva vänja oss vid.
Men hur bra är de egentligen – och hur naturliga blir konversationerna?

Från kass till rätt bra – så bra är fem storföretags chatbotar

I dagens digitala värld har ai-driven teknik såsom chatbotar en viktig roll att spela. Detta då de kan ta interaktionen mellan människor och datorer till en helt ny nivå.
Chatbotar processar språk och reagerar på konversationer. Utmaningen när det kommer till att utveckla dem handlar därför inte så mycket om teknik – utan om hur man ska lösa användarupplevelsen. Det innebär att de bästa botarna är de som lärt sig kontexter och kan ge kvalitativa svar till användaren utifrån dessa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Chatbotar har funnits ett tag, men vad klarar de olika lösningarna av och hur mycket de lärt sig sedan de implementerades?
I ett test valde vi fem etablerade chatbotar: SEB Aida, Nordea Nova, Intrum James, Skatteverket Skatti och Brings namnlösa ai, ställde samma frågor – men fick lite olika svar.
I vissa fall kunde ai:n räkna ut och förstå vad vi ville ha reda på – i andra icke.
Dock kan man konstatera att det i samtliga fall är långt kvar tills dess att de här lösningarna klarar Touringtestet eller känns naturliga att konversera med. Kolla in konversationerna – vilken tycker ni håller högst kvalitet?

SEB Aida

Vem är chef för SEB?
– Jag förstår inte vad du menar. Formulera dig gärna på ett annat sätt
Vem bestämmer på banken?
– Nu förstår jag inte riktigt, men prova att uttrycka dig på ett annat sätt.
– Jag kan tyvärr inte hjälpa dig vidare
– Vill du chatta med någon av mina kollegor?
Har ni öppet något kontor i morgon?
– Var befinner du dig?
i Stockholm
– Det finns många kontor i stockholm.
– Vi erbjuder olika tjänster på våra kontor
– Söker du ett kontor med en särskild tjänst?
Ett som är öppet i morgon
– Detta är de närmaste kontor som uppfyller dina kriterier
– Vill du veta mer om något av dessa kontor? Skriv numret för det kontor du vill veta mer om.
1. Mynttorget4,
2. Hamngatan 15
3. Sveavägen 18
2
– Här ser du information för kontoret i Stockholm…
Jag har betalt in till fel konto, hur gör jag nu?
– Jag uppfattade dig som att du vill ha hjälp med att välja vilken internationell betalningsmetod du ska använda, stämmer det?
Nej
– Jag uppfattade dig som att du vill ha hjälp med att välja vilken internationell betalningsmetod du ska använda, stämmer det?
Nej
– Jag kan tyvärr inte hjälpa dig vidare

Nordea Nova

Vem är vd på företaget?
– Vad roligt att du vill veta mer om oss, vilka vi är och vad vi gör – Läs mer om Nordea på vår hemsida (länk)
Har ni något kontor öppet i morgon?
– Våra öppettider? Jag finns alltid här! 🙂
– Kundservice Privat har öppet dygnet runt.
– Kundcenter Företag har öppet 7-21 vardagar och 10-17 helger.
– Du hittar våra kontor och deras öppettider nedan. Välkommen! Hitta kontor (länk)
Jag har satt in pengar på fel konto, hur gör jag nu?
– Har du överfört pengar till fel konto?
– Ajdå, det var ju olyckligt!
– Är du:
Privatkund (knapp)
Företagskund (knapp)
Privatkund
– För att få råd om hur du gör för att få tillbaka beloppet är du välkommen att kontakta mina kollegor.
– Om du har råkat swisha till fel person kontaktar du i första hand mottagaren.
Kontakta Kundservice (knapp)

Skatteverket Skatti

Vem är chef på Skatteverket?
– Skatteverkets generaldirektör heter Katrin Westling Palm.
– Jag har bara träffat henne lite snabbt en gång, men jag hoppas att det blir fler gånger i framtiden 🙂
Har ni något kontor öppet i morgon?
– De flesta av våra servicekontor har öppet vardagar mellan 10:00-16:00
– Men lokala avvikelser kan förekomma. Klicka på länken nedan för att söka fram information om ett specifikt servicekontors öppettider. sök servicekontor (länk)
Jag har betalt in till fel konto, hur gör jag nu?
– Om du betalat in till skattekontot men skrivit fel referensnummer (OCR) på betalningen kan det vara så att pengarna hamnar på någon annan persons skattekonto.
I detta fall är det bäst att kontakta Skatteupplysningen för att få hjälp.
– Om du har betalat in på exempelvis din make/makas skattekonto istället för ditt eget går det att lösa genom att begära en utbetalning från det skattekontot och göra en ny inbetalning till rätt skattekonto.
kontakta Skatteupplysningen (länk)
begära utbetalning (länk)
Läs mer om hantering av misstagsinbetalningar (länk)

Intrum James

Vem är chef för Intrum?
– Intrums ledningsgrupp består av erfarna ledare med god branschkunskap.
– Du kan läsa mera om dessa personer genom att följa nedan länk.
Intrums ledningsgrupp (länk)
Har ni något kontor öppet i morgon?
– Vår kundtjänst tar emot samtal mellan klockan 08:00-18:00 måndag till fredag.
– Du kan med fördel hantera dina ärenden på Mina sidor som har öppet dygnet runt varje dag i veckan.
Välj något av följande alternativ:
Ring oss (länk)
Mina sidor (länk)
Jag har betalt in till fel konto, hur gör jag nu?
– Om du har gjort din betalning till fel bankkonto så behöver du kontakta din bank för att få information om vem kontot tillhör. Det är ditt ansvar att använda korrekta uppgifter när du betalar till oss.
– Om du har använt ett felaktigt OCR-nummer eller referens så kan du komma vidare genom att trycka på länken nedan:
Mina sidor (länk)
Ring oss (länk)
Fel ocrnummer (länK)

Bring chatbot

Vem är chef för bring?
– Koncernchef i Posten Norge AS heter Tone Wille
(Bild på Tone Wille)
– Du kan läsa mer om Tone och läsa hennes blogg, Signert Tone, genom att trycka på länken nedan.
Signert Tone (Länk)
Har ni något kontor öppet i morgon?
– Jag hjälper dig gärna med öppettider på ditt närmsta utlämningsställe.
– Om du vet utlämningsställets postnummer, klick apå knappen: Ange postnummer.
– Om du INTE vet utlämningsställets postnummer, klicka på knappen: Visa karta
Visa Karta (länk)
Ange postnummer (länk)
jag har betalt in på fel konto, hur gör jag nu?
– Jag beklagar, men jag har inte svaret på det du frågar om
Kontakta kundservice (länk)

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter