Konsumentsajt efterlyser skärpning i tm-branschen

Majoriteten av de svenskar som råkar ut för ”tysta samtal” känner inte till orsaken. Det leder till obehag och irritation.
Konsumentsajten Cint som har gjort undersökningen uppmanar telemarketingbranschen till skärpning.

Undersökningen genomfördes vecka fyra bland 1110 svenskar med tillgång till internet. Två av tre svarade att de fått minst ett tyst samtal det senaste halvåret. En dryg fjärdedel angav dessutom att de fått minst fyra samtal och 7,4 procent att de fått minst tio tysta samtal. Vissa har drabbats av rena telefonterrorn. Av de 1110 svarande angav ett 30-tal att de fått 21 tysta samtal eller fler det senaste halvåret.

Reaktionerna på samtalen varierar. En fjärdedel av de uppringda bryr sig inte, medan lika många svarade att de känner obehag. Drygt 35 procent svarar att de blir småsura, medan 22,9 procent också blir arga, 4,4 procent blir rädda och 7,8 procent undrar om någon trakasserar dem.

Fler än sju av tio svarande visste inte vad de tysta samtalen berodde på.

”Stort problem”

– Undersökningen visar att problemet är större än vad telemarketingbranschen förstått. Redan ett tyst samtal är egentligen oacceptabelt, och problemet beror inte bara på enskilda oseriösa aktörer, säger Anders Nyman, vd på Cint.

Enligt god marknadsföringssed ska den som fått ett tyst samtal tas bort från telemarketingbolagets automatiska ringlista, så att personen inte riskerar att drabbas igen. Trots det uppgav en tredjedel av de som fått två tysta samtal eller fler att det ibland eller ofta var samma nummer som gav upphov till ett nytt tyst samtal.

– Här måste branschen agera. Exempelvis anlitar Sveriges näst största telebolag externa telemarketingfirmor där det inte är standard att plocka bort ett nummer från den automatiska ringlistan efter ett tyst samtal. Hur lätt är det att sälja till en förbannad kund som blivit skrämd av upprepade lurpåläggningar i örat, undrar Anders Nyman?

Fakta

Kort om tysta samtal

Ett så kallat tyst samtal innebär att den som svarar i telefonen bara får tystnad eller ett klick i örat.

Orsaken är som regel telemarketingbolagens automatiska uppringningssystem, så kallade predictive dialers, som ökar antalet kontakter för telefonsäljarna. Problemet uppstår när ingen ledig säljare finns tillgänglig samtidigt som samtalet kopplas fram. Då är det dött i luren – ett tyst samtal har uppstått.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.