Personalen förlorar på Telenors outsourcing

Inhyrd personal vid Telenors kundtjänst har fått flera tusen kronor mindre per månaden i ersättning sedan operatören valde att outsourca verksamheten.

I början av mars kom beskedet att Telenor outsourcar hela sin kundtjänst till företagen Sykes och Transcom. För den personal som följer med från ett bolag till ett annat vid den här typen av affärer gäller normalt att man behåller sin lön och övriga anställningsvillkor. Men det gäller inte för all den personal som bemannar Telenors kundtjänst.

Vid Telenorägda Bredbandsbolagets kundtjänst i Umeå, som ingår i outsourcingaffären med Transcom, jobbar inte bara tidigare Telenor-anställda utan också inhyrd personal från Uniflex bemanning. De får nu se sin inkomst sjunka kraftigt när huvudmannen för verksamheten byts, rapporterar tidningen Västerbottens-Kuriren.

Telenor betalade extra ersättning

Utöver sin grundlön från Uniflex har de nämligen tidigare fått en extra kompetens- och prestationsbaserad ersättning direkt från Telenor. Men trots att de fortsätter att utföra samma arbete åt Telenor som tidigare har de nu förlorat den extra ersättningen som i vissa fall uppgått till mellan 35 000 kronor och 40 000 kronor per år.

– Det är ett mycket stort missnöje på arbetsplatsen just nu, säger Njilas Westerlund, ordförande för den lokala fackklubben Unionen till VK.

– Lönetillägget har så vitt jag förstått varit ett sätt att kompensera duktig personal för löneskillnaden mellan den inhyrda personalen och den Telenoranställda, säger Ann Bohman, ombud för fackförbundet Unionen.

Någon möjlighet att driva ärendet fackligt finns dock inte eftersom tillägget varit ett ensidigt åtagande från Telenor som uppdragsgivare och inte kommit från arbetsgivaren Uniflex.

Naturligt att upphöra betala

Telenor tycker inte heller att frågan om personalens ersättning berör företaget längre.

– Vi köper kundservice av Transcom, som utför den tjänsten med en del egen personal och en del bemanningskonsulter. Hur de väljer att avlöna sin personal och betala ersättning till bemanningsföretag är en fråga för dem. När vi nu inte längre har en sådan affärsrelation till Uniflex utan köper kundservice av Transcom, har vi av naturliga skäl upphört att bekosta individuella lönetillägg åt andra företags anställda. säger Andreas Hamrin, presschef hos Telenor och Bredbandsbolaget.

TI: Men är det inte risk att ni går miste om värdefull kompetens i kundtjänsten när den totala ersättningen för en viss personalgrupper sänks?

–Det är Transcoms ansvar att säkerställa att de har rätt kompetens för att leverera den tjänst vi köper av dem. Som jag förstått saken erbjuds delar av personalen fast anställning hos Transcom och då tillämpas vanlig individuell lönesättning som tar hänsyn till de anställdas kompetens och erfarenhet. I en sådan förhandling kan naturligtvis tidigare ersättning spela in, inklusive det tillägg vi bidrog till.

Telekom idag har utan framgång sökt företrädare för Transcom för en kommentar.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.