Ringup packar upp ny molnväxel från Mitel

Telefoni Kedjan Ringup skrotar sin gamla molnväxel och lanserar en ny som ska gå under namnet Ringup Mobile Evolution. Växeln bygger på en lösning från Mitel och säljstarten är i höst.

Ett nytt samarbetsavtal med distributören Nortech Telecom gör det möjligt för Ringup att lansera en ny molnväxel som riktar sig mot målgruppen sme-företag. Ringup Mobile Evolution (Ringup ME), bygger i grunden på en lösning från Mitel som kedjan gillade av två anledningar.

– Flexibilitet och operatörsoberoende, det var de två viktigaste komponenterna för oss. Detta är en av de de allra bästa molnväxlarna på marknaden, den är komplett och vi kan enkelt skräddarsy lösningar för kunden oberoende av vad de har för operatör eller vad de har för devicer i verksamheten, säger Michael Rosvall, produktchef tjänster på Ringup.

Kastar ut gamla växeln

Exakt hur paketeringarna ska se ut är man inte klar med. Samarbetet mellan de två företagen är just i sin linda och beräknad säljstart för Ringup ME är inte förrän till hösten. Därför vill Michael Rosvall inte gå in på detaljer om vare sig paketeringar eller vilka tillval som kommer kunna göras.

– Men det kommer bli ett viktigt komplement till våra övriga erbjudande, det är jag säker på.

Detta innebär också att Ringups tidigare molnbaserade växeltjänst Voice Solution (RSV) kommer att så sakteliga att fasas ut till hösten.

– Det är också en bra lösning, men den har saknat vissa bitar som vi tycker är viktiga och som nu finns med i Mitel-lösningen. Till exempel är apparna för smartphones bättre och mer moderna, menar Michael Rosvall.

”Funktionsdjup lösning”

Det var i november som Mitels molnväxel gjorde entré på den svenska marknaden via distributören Nortech. Allra först ut var Phonera att haka på.

Samarbetsavtalet mellan Nortech och Ringup kommenteras såhär av Johan Jarskog, vd på Nortech Telecom, i ett pressmeddelande:

– Tillsammans med Ringups kompetenta återförsäljare kommer vår kommunikationslösning att kunna ge stort värde ute hos slutkunderna. Lösningen har ett funktionsdjup som är mycket konkurrenskraftigt i jämförelse med andra alternativ på marknaden. Det ger återförsäljarna möjlighet att lösa båda enkla och mer krävande kunder. Exempel på funktioner som blir alltmer efterfrågade är collaboration och contact center.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.