Mobiloperatören Tele2s vinst för årets första kvartal överträffade analytikernas förväntningar. Vinsten före skatt blev 786 miljoner kronor. Omsättningen ökade till 10 378 miljoner kronor från 9 551 miljoner kronor motsvarande period året före. Enligt Tele2 ligger framför allt en stark utveckling på den ryska marknaden bakom framgångarna.
– Vi ökar trycket i vår ryska verksamhet och planerar att fördubbla antalet regioner där vi är verksamma. Det kommer att öka vår täckning bland befolkningen i Ryssland med 50 procent, skriver Tele2s vd Lars-Johan Jarnheimer.
Däremot fortsätter Tele2 att tappa kunder inom fasttelefonin. Under kvartalet minskade försäljningen med 15 procent. Inom mobilt bredband fick Tele2 18 000 nya användare i Sverige och operatörens totala kundstock uppgick till 24,6 miljoner jämfört med 32,2 miljoner under samma period i fjol. Då ingick dock verksamheter som nu sålts. Men i Sverige har Tele2 förlorat nästan var tionde kund. Omsättningen ökar dock något, mycket tack vare mobilverksamheten.