Destiny-förvärv med siktet inställt mot Spotify och Netflix

Affärer Destinys nästa förvärv på den svenska marknaden blir Meridix. Målet är att stärka analysdelen i uc-plattformen för att på sikt bli lika datadrivna som Netflix.

Destiny-förvärv med siktet inställt mot Spotify och Netflix

– Kan man använda olika typer av data, inte bara kommunikationsdata utan annan data också så kan man driva användarupplevelsen framåt på det sättet vi önskar. Vi vill skapa mycket värde för slutanvändare och differentiera oss på marknaden och därför tog jag kontakt med Johan för att se om han var intresserad av att bli en del av någonting större, säger Solunos förre koncernchef Patrik Sörqvist som nu är ansvarig för Destinys teknik- och utvecklingsdel.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Johan heter Wendelstam i efternamn och är vd för Meridix – ett Västeråsföretag som har en analysplattform som de säljer till bland annat de stora operatörerna i Sverige samt många internationella service providers. Johan Wendelstam har gjort Meridix till ett lönsamt bolag, som 2021 omsatte 20 miljoner, men för att kunna ta nästa steg tror han att det är en bra lösning att få in Destiny som ägare.

– För oss känns det här väldigt väldigt naturligt och vi tror verkligen att det här är den absolut bästa vägen framåt för att realisera mer av vårt koncept under Destinys flagg så vi är väldigt exalterade och glada, säger han och fortsätter:

– Vi tror att Destiny kommer vara en betydande stark global spelare inom cloudkommunikation och att deras företagskultur med väldigt hög ambitionsnivå passar oss som bolag.

Vad är er styrka?

– En väldigt viktig detalj för oss har hela tiden varit enkelhet och att kunna tillhandahålla informationen på det här sättet som är relevant för respektive användare. Det handlar om att tillgängliggöra data i antingen traditionella rapporter, mer djup analys för beslut,  dashboards eller wallboards. Med vår information kan man kommunicera mer effektivt och vi vill titta tillsammans med Destiny nu på vilken information som vi kan lyfta fram för att höja det sammanlagda värdet av tekniken.

Meridix hamnar nu i samma sfär av bolag som till exempel Telepo. Under namnet Destiny for service providers jobbar man med filosofin ”Play well with others” i de olika bolagen, och med ett gemensamt mål att utveckla användarupplevelsen. Ledningen för enheten består av tidigare Soluno-höjdarna Patrik Sörqvist och Mattias Ohde.

Vad händer nu med ny ägare?

– Meridix Västerås-kontor blir kvar. Så där händer inget förutom att vi kommer att öka antalet anställda snabbare än vad planen var tidigare eftersom vi har andra finansiella muskler att kunna sätta risknivån lite högre än man kan som individ. En viktig sak, tänker jag, är att skapa beslutsstöd för saker framåt, säger Patrik Sörqvist och fortsätter:

– Om man zoomar ut lite grann och tittar på andra branscher så är ju min syn att våran bransch är ganska dålig på att utnyttja det här med data. Vår inspirationskälla är att titta på Spotify eller Netflix eller vad som helst där man verkligen utnyttjar det data som finns för att göra saker lättare för användarna. Här kan man göra väldigt mycket för att få till bättre kommunikation på företagen.

Hur menar du mer konkret?

– Det handlar om bästa sättet att nå olika personer när du vill kommunicera baserat på vad datat säger. Det handlar om hur bemanningen ska se ut liksom hur användargränssnittet ska se ut . Tekniken i appar är ganska enkel och webb-baserad idag, men för att den ska bli bra för användaren kan man ju antingen göra på det gamla sättet med intervjuer av slutanvändare vilket inte är fel men det är lite gammaldags om man jämför med andra branscher som använder mer data.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.