Safos står på två ben. Dels samarbetstjänsten som Försäkringskassan haft i produktion i drygt ett och ett halvt år och som idag används av en rad svenska myndigheter.
Försäkringskassan: ”Finns en hög förväntan från myndigheterna att snabbt få kliva på Safos”
Samarbetsverktyg
Allt fler myndigheter riktar blickarna mot Försäkringskassans it-tjänster Safos. Här berättar produktansvarige Anna Engström om utvecklingen av lösningarna, själva utrullningen och utmaningarna framåt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Den delen innehåller framför allt funktioner för extern dokumentdelning, samtidig redigering i dokument, omröstningar, enkäter och så vidare. Vissa myndigheter är öppna med att de använder Försärkingskassan som it-driftsleverantör medan andra inte vill att det ska vara allmänt känt, därför kan jag inte säga exakt hur många som använder samarbetsverktyget men det är ett antal, säger Anna Engström.
Safos har också en tjänst för digitala möten som precis börjat rullas ut. Den innehåller delar för bland annat videomöten och fasta chattrum.
– Vi har testmiljöer på plats för de båda. Det är många myndigheter som just nu är inne och utvärderar. Produktionsmiljön för videomötet har vi precis fått upp. Där ser vi att vi nu stegvis kommer att kunna släppa in användare att köra ”på riktigt”. Planen är att produktionsmiljön för fasta chattrum ska vara uppe någon gång i kvartal tre eller fyra.
Just nu håller Försäkringskassan på med att bygga ut själva infrastrukturen för tjänsterna. Intresset för Safos ute bland svenska myndigheter är stort.
– Vi behöver säkerställa att kapaciteten och användarupplevelsen är bra. Vi kommer att släppa in myndigheter allt eftersom de sakerna är säkrat.
Tidigare har svenska myndigheter haft många av sina it-lösningar on prem. Men i takt med att marknaden förändrades och de stora aktörerna gick över till att leverera lösningar i form av molntjänster väcktes en debatt.
– Flera myndigheter och offentliga organisationer gjorde bedömningen att det utifrån exempelvis GDPR-kraven och tanken på digital suveränitet inte var lämpligt att lägga samhällsbärande verksamheter i en publik molntjänst. Inom ramen för Försäkringskassans regeringsuppdrag Samordnad och säker statlig it-drift började då etableringen av SAFOS.
Var det självklart att lösningarna skulle bygga på öppen källkod?
– Initialt genomfördes en bred omvärldsanalys med fokus på både proprietär- och lösningar byggda på öppen källkod. Utifrån våra behov som skalbarhet och minskade inlåsningseffekter såg vi att öppen källkod bäst tillgodosåg detta. För chattlösningen fanns det också goda skäl att använda ett öppet protokoll.
– Tidigare har myndigheter behövt välja samma tjänster för att kunna chatta med varandra. Nu kommer myndigheterna att kunna välja bland olika chattlösningar som bygger på samma öppna protokoll men ändå kunna mötas på ett likvärdigt sätt genom federation.
Safos-tjänsterna är helt webb-baserade. Också det var ett ganska självklart val enligt Anna Engström.
– Vi vill erbjuda lösningar som är plattformsoberoende. De ska kunna konsumeras från vilken enhet som helst. Det ska inte behövas en klient eller laddas ner ett program. Det bidrar till en flexibilitet och minskar inlåsningseffekterna
– Vi vill skapa en situation där det är möjligt att byta leverantör utan att bygga om servermiljö eller påverka federationen med andra myndigheter. Till exempel om en leverantör drar ifrån i utvecklingen och att deras tjänst passar ens behov bättre.
Är det någon funktionalitet i verktygen som inte finns på plats idag som ni märker att myndigheterna efterfrågar?
– Vi jobbar iterativt med tjänsteutvecklingen där vi löpande mottar nya behov som prioriteras. Ett exempel är autotextning i videomötet, vilket är en funktion som finns i etablerade molntjänster. I dagsläget innebär det tredjelandsöverföring för den öppna källkodsprodukten vi nyttjar, varför vi inte har det aktiverat. Vi behöver säkerställa att vi kan hitta en datamiljö som är on-prem i Sverige och att översättningen funkar på svenska.
Hur lång tid tror det kommer ta att få ett sådant verktyg på plats?
– Jag vågar inte säga någon tid. Det är en av de som saker vi har lagt i vår backlog för kommande hantering. Det är inte bara utvecklingen i tjänsten som måste till, utan det ska finnas förutsättningar för att den data som levereras är tillförlitligt och tillräckligt bra. Just nu ligger vårt fokus på att få ut videomötestjänsten men vi har ai-transkribering som en utredande punkt. Jag skulle tro att det blir 2024 som vi kan kolla om förutsättningarna ser bättre ut.
Vad är annars den största utmaningen med själva utrullningen?
– När det kommer till videomötestjänsten är utmaningen att säkerställa kapaciteten och en god användarupplevense. Vi bygger ut infrastrukturen snabbt men det är förstås en utmaning. Därför släpper vi in ett antal hundra användare i taget för att kunna säkerställa att det fungerar, säger Anna Engström och fortsätter:
– Om vi ser att vi skulle köra fast med någonting kan en utmaning bli att det finns en väldigt hög förväntan från myndigheterna att snabbt få kliva på. Dock skulle jag säga att myndigheterna över lag är väldigt förstående och glada över att få vara en del av den här resan.