Svenska ai-företaget vill växa utomlands

kontaktcenter Voxo fyller på kassan med 20 miljoner – ser stor efterfrågan på tjänster för konversationsanalys.

Svenska ai-företaget vill växa utomlands

Telekom idag har tidigare skrivit om Voxo, ett svenskt techbolag som tagit fram en egen teknisk plattform för analys av kundkonversationer som bygger på ai-teknik.

Nu har bolaget hämtat in ytterligare 20 miljoner från nya och befintliga investerare. Man ser en ökande efterfrågan på tjänster för konversationsanalys och vill växa i Sverige så väl som Norden och övriga Europa.

– 2022 blev ett genombrottsår för oss då vi efter många års utveckling av vår teknologi, där vi bland annat har kunnat nyttja superdatorer i samarbete med akademien, kunde lansera vår språkmotor som har över 60 procent högre träffsäkerhet än branschledande bolag som Google, säger Johan Wadenholt vd på Voxo.

Voxo har i dag kunder som Electrolux, Cool, If och Trafikverket och räknar med fortsatt stark tillväxt. Man samarbetar sedan en tid tillbaka med Microsoft för att få tillgång till den teknikplattform som tagits fram av OpenAI. Tanken är att Voxo ska använda sig av språkmodellen GTP och bygga egna tjänster baserat på denna.

– Vi har hittills fokuserat på enterprise-marknaden, men kommer även att inom några månader lansera plattformen för den breda massan. Användarna kommer via en app kunna spela in och summera både fysiska och digitala möten, säger Johan Wadenholt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.