År 2026 väntas användningen av chattbotar i meddelandeappar ha ökat med 169 procent jämfört med 2022.
Explosiv tillväxt för chattbotar – e-handel driver på utvecklingen
kontaktcenter Analysföretag förutspår tillväxt på 169 procent för app-baserade chattbotar under de kommande fyra åren.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Det är analysföretaget Juniper Research som förutspår denna explosiva tillväxt för chattbotar i en ny rapport. Det som driver tillväxten är framförallt att chattbotar integreras i allt fler meddelandeplattformar och att e-handelsföretagen i allt högre utsträckning går över till en omnikanalsstrategi i kommunikationen med sina kunder.
I rapporten har Juniper Research granskat flera olika kanaler där chattbotar används, däribland webbläsare, meddelandeappar och RCS-meddelanden (rich communication services) och kommit till slutsatsen att meddelandeappar kommer att vara den chattbotkanal som växer snabbast.
Strategiska samarbeten med CPaaS-företag
Juniper Research rekommenderar därför chattbotutvecklare att inleda strategiska samarbeten med företag som tillhandahåller CPaaS (communication platform as a service) för att kunna nå de företag som utforskar nya kanaler för meddelandehantering.
Man rekommenderar också utvecklarna att skapa möjligheter till integration med smarta röstassistenter som Google Home och Amazon Echo, detta eftersom de letar sig in i allt fler hem och väntas komma till användning för att beställa hem produkter.