Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Easy Telefoni: Svenska marknaden är inte mättad

Samarbete Lynes, företaget bakom Easy Telefoni, vill få större spridning på sin egenbyggda UCaaS-plattform. Nu släpper de möjligheten för fler att sälja den.

Easy Telefoni: Svenska marknaden är inte mättad
Foto: Easy Telefoni

– Det finns ett stort intresse på marknaden för vår plattform. Vi har pratat med duktiga återförsäljare som är redo att ta nästa steg. I slutändan vill de inte bara sälja abonnemang och andras lösningar, utan de vill ha något eget att sälja, säger Filip Flink, marknadsansvarig på Lynes Technologies & Easy Telefoni.

Han berättar att de för olika diskussioner med partners både i Sverige och i resten av Europa och att det är aktuellt med både så kallade whitelabel- och wholesale-lösningar.

– Det vi märker är att man vill ha en teknikpartner – återförsäljarna är inte ute efter en statisk produkt. Man vill kunna skräddarsy lösningar efter olika kunders input. Vi sätter upp ett produktråd med återförsäljarna så att vi snabbt kan anpassa oss efter marknaden, säger han.

Lynes Technologies UCaaS-plattform är i grunden utvecklad av Norrköpingsföretaget Briteback, som numera är en del av Lynes Technologies. Briteback har tidigare verkat inom telekom som plattformsleverantör, bland annat åt Icentrex som idag är en del av Telavox.

Johan Åberg var vd på Briteback och är efter samgåendet produktchef på Lynes Technologies.

– De flesta lösningar som är ute på den svenska marknaden har funnits i 10-15 år. Man arbetar inte på samma sätt idag som när de lösningarna byggdes. Idag är det ”Mobile First” som gäller, säger han.

Vad är viktigt med ett UCaaS-system idag tycker du?

– En sak är att både kund och säljare vill att det ska vara enkelt att administrera, använda och köpa. Man vill kunna sköta allt på samma ställe och vi har därför lagt allt rätt in i appen – inte i ett eget admin-gränssnitt vid sidan om, säger Johan Åberg.

– Sen har corona-pandemin verkligen fått fler att använda video. Där är det viktigt att video och telefon är ihopbyggt på ett bra sätt och att de lever i samklang med varandra. För ingen vill ha en ringande telefon mitt i ett videomöte, därför har vi sett till att linjestatus fungerar oavsett vilken typ av samtal du är i.

Är plattformen färdigutvecklad eller kommer det fler funktioner framöver i plattformen?

– Vi har bara sett början. Plattformen är bra, men det kommer förbättringar och nya funktioner allt eftersom. Vi använder oss av regelbundna och frekventa releaser som vi skjuter ut till användarna.

För att de nya säljkanalerna inte ska sammanblandas med Easy Telefoni, som ska fortsätta som tidigare, så läggs de nya affärerna hos koncern-modern Lynes.

– Vi ser det här som ytterligare ett alternativ. Vi ska ta upp kampen på flera fronter nu – svenska marknaden är inte mättad och Easy Telefoni liksom Lynes kommer att fortsätta att växa, säger Filip Flink.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter