Han menar att de bolag som överlever konsolideringen på marknaden är de som kan leverera hela ucc-konceptet samlat på ett bra sätt.
Väntar utrensning
Det normala hos organisationer idag är att man handskas med en massa produkter och leverantörer som kan överlappa varandra i ucc-funktioner. När det är dags att verkligen integrera de här tjänsterna kommer det att ske en stor utrensning, menar Jeff Mann. Företag och organisationer kommer att minska det antal kommunikationspartners som de arbetar med.
Gartners råd för att förenkla och sänka kostnaderna för integrationen lyder så här: ”Gör en vägkarta för konvergens, migrera plattformar med fokus på standardtekniker mot ökad grad av interoperabilitet”.
Bort med silos
Bakgrunden till det här skeendet är att delkomponenterna i ucc-konceptet kommer att upphöra som separata tjänster, om man ska tro de båda analytikerna. Och det redan när vi passerar 2013.
– Affärsanvändare hanterar vanligtvis ucc-komponenterna – röst, messaging, konferenstjänster, im/presence, applikationer, klienter, sociala nätverk och samarbetsverktyg – i silos. Men de kan inte längre arbeta på det sättet eftersom ucc står för en blandning av olika kommunikationskulturer och arbetssätt. Den konstgjorda uppdelningen de är vana vid kommer att bli något ur det förflutna, säger Jeff Mann.
Poängen med att kombinera kommunikation och kollaboration är att båda uppsättningarna av tjänster blir enklare att komma åt och berikar teamarbetet.
En annan aspekt, som Jeff Mann och Steve Blood ska att diskutera vid Gartners stora Symposium i Cannes i november, är att företag och organisationer kommer att omorganisera för att få de grupper som ansvarar för röst- respektive samarbetstjänsterna att tillsammans stödja ucc.
Fakta
Ucc-marknaden växer snabbt
Gartner tror att den globala ucc-marknaden kommer att omsätta 7,4 miljarder dollar 2009. Det är en ökning med 22 procent jämfört med 2008.
Microsoft, IBM och Cisco stod för mer än 30 procent av den totala ucc-marknaden 2008.
publicerad 23 oktober 2009