Nya Telenor-chefen: Mjukvaru-fokus ställer nya krav på kompetensen

Karriär Igår blev det klart att Bjørn Ivar Moen tar över Telenor Sverige i oktober. Telekom idag har hunnit med att ställa fem frågor till norrmannen.

Nya Telenor-chefen: Mjukvaru-fokus ställer nya krav på kompetensen

Efter drygt ett år som vd för tv-distributören Allente Nordic kommer Bjørn Ivar Moen tillbaka till Telekombranschen. I oktober tar han över efter Kaaren Hilsen som istället för Sverige-vd ska bli ansvarig för Telenors Tower-verksamhet.

Efter att ha stått utanför branschen ett litet tag. Vad kan Telekom lära av andra branscher?

– Jag tänker att Telekom kan läre mycket av andra branscher, inklusive tv som jag har jobbat med de sista åren. I Telekom har det typiskt sett tagit längre tid att ta beslut kring infrastruktur, investeringar och frekvenser. Större konkurrens och nya typer av konkurrenter gör att tempot ökar och att kundfokus, innovation och kundens värde blir ännu viktigare. Ökat fokus på mjukvara ”överallt” ställer också nya krav på kompetensen. Detta kommer att forma agendan i Telekom i framtiden, säger Bjørn Ivar Moen.

Hur känns det att komma tillbaka till Telenor i Sverige?

– Det känns väldigt spännande. Telenor Sverige har en bred och stark portfölj med en kompetent organisation och jag ser verkligen fram emot utmaningen.

Vad fick dig att hoppa på det här uppdraget?

– Det har varit en nästan otrolig resa med Allente och sammanslagningen mellan Viasat och Canal Digital. Att det har lyckats under en pandemi är jag mycket stolt över att ha varit en del av. Samtidigt är Telenor Sverige större med en bredare portfölj och ett starkt varumärke. Det presenterar en annan typ av utmaning som är otroligt spännande, som jag inte kunde säga nej till.

Vad blir det första du kommer att ta tag i i oktober?

– Det första är att lära känna anställda, partners och kunder. Jag vill vara ute mycket med kunder och partners och tycker att det är en viktig del av rollen.

Om jag frågar när du varit vd för Telenor Sverige ett år. Vad kommer du vara mest nöjd med att ha åstadkommit? 

– Det är en väldigt bra fråga. Jag tycker att det är lite tidigt att säga så mycket om det. Jag är mellan jobb nu. Men jag återkommer gärna till frågan!

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!