Tele2 effektiviserar kundservice med Amazons ai-plattform

ai Internet of things-affären växer snabbt för Tele2. Ett nytt samarbete med AWS ska ge kundservice tillgång till den senaste ai-tekniken med hjälp av Amazon Bedrock-plattformen.

Tele2 effektiviserar kundservice med Amazons ai-plattform

Kontaktcentret och kundservice lyfts ofta fram som några av de viktigaste användningsområdena för den senaste ai-tekniken, inte minst generativ artificiell intelligens.

Nu står det klart att Tele2 anlitar Amazon Web Services och dess Amazon Bedrock-plattform för att ge sina medarbetare inom kundservice tillgång till den senaste ai-tekniken. Det är närmare bestämt Internet of Things-divisionen hos operatören som kommer att kunna koppla upp sig mot ai-applikationer från flera ledande ai-företag med hjälp av api:er.

Tele2:s IoT-affär fortsätter att växa på den europeiska marknaden och operatören vill kunna upprätthålla en hög kundnöjdhet genom att ge medarbetarna tillgång till de senaste ai-verktygen.

– Genom att använda AWS för att accelerera vår generativa ai-innovation inom kundtjänst är vi övertygade om att vi kan lindra trycket på våra kundtjänstagenter och stödja vår europeiska expansion. Framför allt kommer vi att fortsätta förbättra upplevelsen och nöjdheten hos våra kunder samtidigt som vi sätter nya standarder för responsivitet, noggrannhet och säkerhet, säger Cyril Deschanel, vd på Tele2 IoT i ett uttalande.

Kan snabbt och enkelt anpassas

Amazon Bedrock ger Tele2 möjlighet att använda flera olika stora språkmodeller som är specialiserade för att kunna leverera den kunskap som medarbetarna inom kundservice behöver ha tillgång till. De interna chattbotar som kundservicemedarbetarna använder sig av kan snabbt och enkelt anpassas för att kunna leverera mer träffsäkra svar på kundernas frågor om olika IoT-tjänster.

Ett naturligt nästa steg för Tele2 är att anpassa ai-plattformen för lokala marknader genom att förse den med stöd för flera olika språk. Man planerar också att låta sina kunder och IoT-partner koppla upp sig mot plattformen för att maximera nyttan av den.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.