Google Cloud, den del av Google som tillhandahåller molntjänster av olika slag, ger sig nu in på marknaden för molnbaserade kontaktcenterplattformar (CCaaS) genom att samarbeta med tjänsteleverantören UJET.
Google breddar satsning på kontaktcenter
kontaktcenter Samarbetar med UJET för att erbjuda en komplett molnbaserad kontaktcenterplattform med AI-funktionalitet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Google Cloud Contact Center AI Platform är en ny tjänst som bygger vidare på Google CCAI, en plattform som funnits sedan 2019 och som låter andra tillverkare integrera Googles AI-funktionalitet i sina egna kontaktcenterlösningar. Bland de leverantörer som använder sig av Google CCAI finns bland andra Genesys och Telia.
En av de tongivande trenderna
Användningen av artificiell intelligens är en av de tongivande trenderna på marknaden för kontaktcenter och andra typer av mjukvarutjänster som används för att analysera kundinteraktioner och skapa en bättre kundupplevelse.
I stället för att ta fram en egen kontaktcenterplattform från grunden har Google valt att samarbeta med UJET, som än så länge är ett ganska okänt företag. Man berättar också om ett utökat partnerskap med Salesforce. Google Cloud Contact Center AI Platform kommer att erbjuda integration med Service Cloud Voice, vilket ger agenter i kontaktcentret möjlighet att nå funktioner för transkribering och ärendehantering direkt i Salesforce-gränssnittet.
Tillgängligt i stora delar av världen
Google Cloud Contact Center AI Platform kommer inledningsvis att bli tillgängligt i Nord- och Sydamerika, Europa och Mellanöstern.
När Telekom idag sammanställde vår guide till kontaktcenterlösningar på den svenska marknaden i slutet av förra året kunde vi räkna till 15 leverantörer. Sedan dess har ytterligare aktörer tillkommit, som Zoom och Telavox, och nu alltså även Google.